Annons

MBP med sömnproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har märkt att min 13" MBP inte vill stanna i viloläge. När jag lämnar den trycker jag på ctrl alt eject så den somnar men efter en stund, som kan vara från några minuter till flera timmar, vaknar den av sig själv igen.

Den har en extern skärm ansluten så det räcker inte att stänga locket. Det som är anslutet till den via bluetooth är ett apple tangentbord och en magic mouse, via USB är en extern Seagate hårddisk ansluten.

Eftersom jag har skärmen att gå i viloläge efter en kort stund märker jag inte alltid av det så jag vet inte hur vanligt det är eller hur länge det har hållit på heller.

Är det någon som har en gissning om vad problemet kan vara? Kan det vara något program som väcker den?

Hej,

Hade samma problem med min imac när jag köpte den, har för mig att jag gick in i systeminställningar/strömsparare och klickade bort "vakna för nätverksåtkomst".

Tack för svaret, men "vakna för nätverksåtkomst" kryssade jag ur så fort jag upptäckte problemet och det hjälpte inte.

Kolla så att det inte är dina trådlösa saker som väcker datorn när dom går ner i viloläge?

Visst hjälpte det!

Jag kan sätta pengar på att det är magic mouse som sätter igång den. Som mus betraktat är den ju riktigt dålig, den inbillar sig säkert att den rör sig trots att den står still....

Någon som vet något som skulle kunna göras utom att använda en annan mus?

Själv hade jag, precis när jag köpt min imac, problem med att väcka datorn efter att den varit sovandes ett tag. Det visade sig vara Magic Mouse som var problemet.

Hmm... Problemet försvann aldrig riktigt...

Det händer rätt vad det är att datorn vaknar mitt i natten fortfarande.

Har ingen aning om vad det kan vara.

Hmm... Problemet försvann aldrig riktigt...

Det händer rätt vad det är att datorn vaknar mitt i natten fortfarande.

Har ingen aning om vad det kan vara.

Nu har jag usel koll på hur sånt här fungerar i OS X, men det finns inte något schemalagt jox som jäklas med dig?

Jag hade problemet på min stationära Windowsburk tills jag gick in och ändrade strömsparningsalternativen så att datorn inte fick vakna för schemalagda aktiviteter (typ defragmentering, uppdateringar etc).

Skriv följande i Terminalen (Program > Verktygsprogram > Terminal) och tryck sedan på enter:
syslog | grep -i "Wake reason ="

Ni kommer nu se en lista som ser ut ungefär som följande:
Tue Nov 30 13:52:04 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0
Tue Nov 30 19:58:16 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0
Tue Nov 30 20:28:05 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0

Det som står efter Wake reason = är det intressanta. (här har locket öppnats alla tre gånger)
Jag hittade en lista över vanliga meddelanden och dess förklaringar.

OHC: Open Host Controller, antagligen USB eller firewire
EHC: Enhanced Host Controller, USB, men kan även vara trådlöst eller blåtand
USB: USB väckte datorn
LID0: locket på datorn öppnades
PWRB: Power Button, on/off knappen på datorn
RTC: Real Time Clock Alarm (Realtidsklocka) schemalagda händelser, tex nåt man ställd in i Systeminställningar->Strömsparare. Kan även vara program, backup som startar eller liknande.

Jag fick liknande problem med min MBP (13"), det gick dessutom inte att stänga av den, den startade om istället. Visade sig vara fel på airport-kortet när jag lämnade in den. Som tur var hade jag care and protection plan, misstänker att det hade blivit dyrt annars....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto