Annons

MBP 13" som segat ned sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det sägs ju att Mac:ar inte ska sega ned sig med tiden på samma sätt som Windowsdatorer gör.Nu har jag haft min MBP 13" (2,23 Ghz, 4Gb, 320 Gb) i lite över ett år och jag tycker den har blivit ordentligt mycket segare nu det senaste.

Programmen jag normalt kör är Lightroom 2 och 3, Safari, Spotify / itunes, word och excel.

Jag misstänker att det kan bero på att det är ett antal program som är igång i bakgrunden, men jag undrar hur mycket det gör egentligen? Det gäller Skype messenger, Growl, Intego personal backup X5 som tar en backup kl. 22 varje dag. Jag antar att fler program ligger i bakgrunden också, som program till skrivaren (Lexmark) och annat?

Emellanåt geggar den ihop sig totalt så jag måste starta om den också, det är väl inte normalt Mac-beteende? Den blir också lite rappare när jag just startat om den.

Är det någon som har koll på vad som kan ha betydelse för hur snabb datorn är?

Har samma problem med min MacBook Unibody som också är 1 år gammal. Den kändes betydligt rappare i början... Min Windows-dator är galet mycket snabbare.

Har iofs bara 2GB RAM i min Mac, men 4GB borde inte göra den så pass seg... Annars kan du ju alltid uppgradera minnet till säg 8GB för runt tusenlappen.

Har du många siffror på "sidor in och ut" ?

Bilagor

• Skärmavbild 2011-01-01 kl. 10.57.23.jpg
    Skärmavbild 2011-01-01 kl. 10.57.23.jpg
    7.5 KB · Visningar: 117
En första sak att kolla är hur mycket ledigt diskutrymme du har för om disken börjar bli full kan det verkligen påverka prestandan negativt, en annan sak är att köra Activity Monitor (kommer ej ihåg vad den heter på svenska) och välj att visa alla processer och sedan sortera på CPU för att se om någon process tar mycket cpu.

Sedan finns det alltid lite bling-bling att slå av i olika program, t.ex tycker jag att den nya Top Sites funktionaliteten i Safari kan sega ner datorn emellanåt så det kan du slå av. Spotlight har ett index över alla filer och nyckelord som det underhåller, här kan du välja bort sådant du inte vill söka på så blir det mindre att indexera.

Finns säkert mycket mera....

Det sägs ju att Mac:ar inte ska sega ned sig med tiden på samma sätt som Windowsdatorer gör.Nu har jag haft min MBP 13" (2,23 Ghz, 4Gb, 320 Gb) i lite över ett år och jag tycker den har blivit ordentligt mycket segare nu det senaste.

Programmen jag normalt kör är Lightroom 2 och 3, Safari, Spotify / itunes, word och excel.

Jag misstänker att det kan bero på att det är ett antal program som är igång i bakgrunden, men jag undrar hur mycket det gör egentligen? Det gäller Skype messenger, Growl, Intego personal backup X5 som tar en backup kl. 22 varje dag. Jag antar att fler program ligger i bakgrunden också, som program till skrivaren (Lexmark) och annat?

Emellanåt geggar den ihop sig totalt så jag måste starta om den också, det är väl inte normalt Mac-beteende? Den blir också lite rappare när jag just startat om den.

Är det någon som har koll på vad som kan ha betydelse för hur snabb datorn är?

Hej Rickard!
Om du kör alla dessa program samtidigt och har för lite minne blir det segt som i alla datorer. Hur mycket Ram har du?

Specarna för datorn är:

2,23 Ghz

4 Gb Ram

320 Gb Hdd

snik-grafikkortet

Mats: Normalt kör jag ju inte alla på en gång, t.ex. inte Lightroom ihop med Office och inte LR 2 och LR 3 samtidigt. Men Spotify och en del annat går ju i stort sett alltid. Men det har det alltid gjort men datorn har inte alltid varit seg.

Specarna för datorn är:

2,23 Ghz

4 Gb Ram

320 Gb Hdd

snik-grafikkortet

Mats: Normalt kör jag ju inte alla på en gång, t.ex. inte Lightroom ihop med Office och inte LR 2 och LR 3 samtidigt. Men Spotify och en del annat går ju i stort sett alltid. Men det har det alltid gjort men datorn har inte alltid varit seg.

Det ska inte vara något problem att köra de applikationerna med de specarna.

Ett tips kan vara att köra en "P-Ram". (vet faktiskt inte om det gäller längre i de nyaste OS:en) Det skadar inte att prova:
Starta om datorn och håll samtidigt ner Shift+kringla+P+R. Håll ner tangenterna ända till du hört tre startljud. Släpp därefter och låt den starta upp.

Det ska inte vara något problem att köra de applikationerna med de specarna.

Ett tips kan vara att köra en "P-Ram". (vet faktiskt inte om det gäller längre i de nyaste OS:en) Det skadar inte att prova:
Starta om datorn och håll samtidigt ner Shift+kringla+P+R. Håll ner tangenterna ända till du hört tre startljud. Släpp därefter och låt den starta upp.

Återställer inte det en del inställningar? Verkar vara ett konstigt råd om du inte ens vet ifall det används längre.

Joakim: Hårddisken är fylld till 73 %, 65 Gb ledigt av 320 Gb.

Börjar det bli på gränsen eller? Det fins ju minst sagt saker jag skulle kunna rensa bort från hårddisken :)

Activity monitor, var hittar man den?

Jo, du har ju rätt i att det blir bara mer och mer bling-bling och animeringar till ingen nytta i programmen! Ska kika på top sites i safari, fast jag tycker det är en rätt bra funktion.

Jag har nollställt Pram tidigare i något annat sammanhang så det går, det fyller en funktion och det nollställde iallafall inget jag märkte. Ska faktiskt testa det Mats!

Edit: Fel knappar

Det verkar ha hänt något med kära gamla Pram i de senaste uppdateringarna.

Nu när jag höll in knapparna när datorn gick igång hördes inget startljud alls och den vita skärmen med äpplet syntes som vanligt, men sedan kom defaultbakgrunden med stjärnor och norrsken upp och jag fick fylla i mitt lösenord. Jag gjorde om manövern två gånger för att vara säker på att jag gjorde rätt. Tre startljud verkar alltså inte gälla längre.

Det verkar som om något hände iallafall, för volymkontrollen på Spotify var på max nu :)

Senast ändrad:
Nu var det precis som vanligt med tre startljud när jag höll inne knapparna.

Återstår att se om det hjälpte då, den känns rätt bra än så länge och kickade igång LR 3 och 3, tre chatprogram, Word, Spotify och Itunes samtidigt utan att badbollen kom upp :)

Nu får jag se om det håller i sig eller om den segar ned sig när den varit igång ett tag.

Tack för hjälpen allihopa! Kom gärna med fler tips om ni kommer på något!

I Macintosh hd/bibliotek/chaches och i macintosh hd/användare/dittanvändarnamn/bibliotek/chaches finns massor med chachefiler som kan bli korrupta. Bara kasta allihop och starta om datorn så blir den nog rappare. Den kan kännas lite trött första omstarten då den återskapar chachefilerna men sedan går den nog som tåget.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto