Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MB-D80 batteri-användning

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusCal

Aktiv medlem
Jag har ett batterigrepp, MB-D80, till min D90.

Finns det något sätt att få kameran att börja använda det andra batteriet innan det första når 0% laddning??

Eller finns det nåt sätt att tvinga kameran att ta ström ur det andra batteriet trots att det första inte är urladdat?


Enligt NASA ska Li-Ion-batterier inte användas under 13% för maximal livslängd.
Och jag kan, som modellflygare, säga att om man använder Li-Ion-batterier till dess att de är slut så finns det en påtaglig explosionsrisk.
 
Byt bara plats på de med jämna mellanrum om du inte vill ha ojämn fördelning och du kan inte tvinga kameran på nått annat sätt att använda det andra batterit ;)
 
Det var snabbt :)

Men det funkar inte, när jag byter plats på dem använder kameran det med minst laddning i alla fall :(
 
Ja jo... men hur smidigt är det på en skala?

Dom skulle ju så enkelt kunnat lägga till en funktion så man pilade till det batteriet man ville använda o så använde kameran det batteriet tills det var slut.

Jaja, man kan konstatera att det finns potential att utveckla firmwaren lite ;)

Tack för svaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.