Annons

Mayima ZE, ungefärligt värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Hittade en Mayima ZE på ett lopptorg, nån av modellerna på denna sida:
http://kotisivu.dnainternet.fi/lauro/mamiyaze.htm
Tydligen omtyckt modell bland vissa entusiaster.

Läderfodral ingick, för 15€. Fast objektiv med UV-filter satt på, och åtminstone optiken verkade vara OK. Det var några etsade suddiga ringar i sökaren som man tydligen använder för att ställa in fokuseringen.

Är det ett vettigt pris? Kunde man kanske sälja den och tjäna en slant? Skulle vara sugen att köpa och pröva en rulle. Den tar väl helt vanlig film?

värde

Om slutartiderna stämmer till 95% och låter ok, så är priset , var det 15 euro, ett fynd.Fungerar dessutom ljusmätaren,vilket jag inte tror,så är det ett verkligt fynd.Men om det sista inte fungerar så kan du alltid använda en separat ljusmätare.Ut o prova med vanlig 135 film!

Mamiya ZE var en rätt enkel konsumentkamera på sin tid, ungefär i samma llass som Nikon EM, Olympus OM10, Canon T50osv, elektronisk slutare, ingen möjlighet att påverka slutartid.
Det går alltså inte att jobba med handhållen exponeringsmätare. Det är inte sannolikt att exponeringsmätningen har lagt av, däremot är det inte helt säkert om dom elektromekaniska komponenterna (slutar och spegelmagneter) fungerar. I så fall kan kameran låser sig helt.
Detta är ett vanligt fel på många av sådana kameror.
15 Euro kan man betala, om man verkligen vill ha en sådan kamera, men att hitta objektiv till denna blir väl riktigt svårt. Jag skulle satsa hellre på Olympus eller Nikon. Deras OM10 eller EM finns på EBAY till jämförbara priser.
Att sälja sådana kameror är nästintill omöjligt i dagens läge, därav det låga priset. Jag köpte min sista OM10 i nyskick originalförpackat med 2 objektiv på EBAY i Tyskland för 18 Euro och förutom mig var det bara en annan som har lagt bud.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar