Advertisement

Annons

max SD kort i K200D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Helt enkelt vilken är största kortkapaciteten för min K200D kör nu 2GB men ser att priserna på 4 & 8 Gb är överkomliga men har för mig att det finns en begränsning i vad kameran kan hantera men hittar inget i manualen eller på Pentax hemsida någon som har koll får gärna tala om det för mig.

Tex detta http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SD4/8GB#prodinfo visst är SDHC lite bättre än bara SD?

Min K100D kunde inte ta större kort än 2GB förr, men jag uppdaterade programvaran. Så nu klarar den SDHS. Prova med det, står på Pentax hemsida hur man gör.

Jag använder 4Gb SDHC minnen i min k200d. Men specifikationerna för SD standarden 2.0 (SDHC) går upp till 32Gb, så kameran ska klara av minnen upp till 32Gb.

bättre?

....visst är SDHC lite bättre än bara SD?

Skillnaden är väl enbart att de kan lagra mer än 4Gb.

HC har jag för mig står för High Capacity.

Länken du hade till Alina är ett relativt långsamt kort.
Jag skulle hellre satsa på ett som kan skriva/läsa snabbare än 4,4mb.

Class 4

Ok är detta ett sånt http://www.kjell.com/content/media/images/items/91329.jpg för de andra hette ju ultra II eller III??

Det 2Gb som sitter i nu heter inte Ultra alls men har funkat bra förutom att det blir fullt ibland men det är ju inte kortets fel ;-)

Sandisk Ultra II heter kortet som har Class 4 i läs-/skrivhastighet: 15/9 MB/s.
Det är nog bland de vettigaste köpen.

Länken ovan är ett SDHC med Class 2, hastighet ca 2Mb/s

Satsa på ett Class 4 så behöver inte bufferten bli full så snabbt i kameran då datan överförs mycket snabbare. På så sätt är kameran dessutom klar tidigare om du tar en serie med Raw foton.

Sandisk Ultra II heter kortet som har Class 4 i läs-/skrivhastighet: 15/9 MB/s.
Det är nog bland de vettigaste köpen.

Länken ovan är ett SDHC med Class 2, hastighet ca 2Mb/s

Satsa på ett Class 4 så behöver inte bufferten bli full så snabbt i kameran då datan överförs mycket snabbare. På så sätt är kameran dessutom klar tidigare om du tar en serie med Raw foton.

Ok kikade på fotoaffären och de hade Transcend 8GB för 399kr som enligt "min personlige" säljare där var snabbt och har livstidsgaranti!!
Vi undrade lite vad den innbeär rent praktiskt min livstid eller den tid kortformen finns kvar på marknaden eller något annat? ;-)

Satsar nog på det för lite irriterande när jag får vänta lite vid serietagning vilket jag nu förstår vad det beror på så man lär sig något nytt varje dag här på FS ;-)

Jag kör med Transcend 4Gb SDHC Class 6 och det fungerar finfint. Kan dock vara en "overkill" för en K200D.

Livstidsgaranti? Ja kortets livstid. Dvs, när kortet dör så är livstiden över och då gäller inte garantin längre. Hahaha! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar