Annons

Mattsons foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har alltid tyckt att Mattsons foto i Lund är en gedigen fotobutik med massor av erfarenhet och trevligt bemötande men på senare tid så tycker jag nånting har förändrats. Just precis ringde jag (J) och frågade om dom hade fått in den nya Sigma Macro gluggen, då svarade en försäljare (F). Här följer dialogen:

(J) "Hejsan, har ni fått in dom nya Sigma DG Macro objektiven som har släppts nyligen?"

(F) "Hmmm, eehh, dom har vi nog inte fått in"

(J) "Har ni beställt dom och är dom på gång in?"

(F) "Ehhh, jag vet inte riktigt. <tyst i luren>

(J) " Okej, kommer ni att beställa in den då?"

(F) "Ja, jag tror det. fast jag vet inte. Jag tror dom måste specialbeställas. Men det är inte jag som tar hand om beställningen"

(J) "Okej, hur är dom gamla Sigma Macro objektiven jämfört med Tamrons motsvarighet?"

(F) ehh, jag vet faktiskt inte. <tyst igen>

(J) "Tack då, hejdå."

(F) "Hejdå"
--------------------

Hmm, jag vet inte riktigt om det kallas god försäljningsanda att svara en kund på detta viset.
Jag har flera gånger innan märkt att dom liksom inte riktigt bryr sig om man handlar eller inte. Jag besökte dom för någon vecka sedan efter mitt D70 köp och ville kolla på objektiv. Jag frågade vad skillnaden mellan Sigma 50 EX Macro och Tamron 90mm Macro och han hade inte den blekaste aning. Dessutom visste ingen av dom att det kommit en version 2 av det vanliga Sigma 70-300 APO.

Vad kan detta bero på? Är det pga för hög arbetsbelastning eller att dom tjänar så bra så dom inte behöver bry sig riktigt mer?

Vad svarade butiksinnehavaren/butikschefen när du frågade om detta bemötande är acceptabelt och i så fall vad de kommer att göra för att det inte ska upprepas?

Han skulle givetvis sagt:

"Jag vet inte exakt hur det ligger till, men jag kan ta reda på det och ringa upp dig så fort jag vet om du ger mig ditt telefonnummer"

sagan skrev:
Han skulle givetvis sagt:

"Jag vet inte exakt hur det ligger till, men jag kan ta reda på det och ringa upp dig så fort jag vet om du ger mig ditt telefonnummer"

Är helt med på noterna, tänkte närmast på att Dennis efter denna avhyvlingen i första inlägget måste fått ett helt annat svar från butikschefen eftersom han tar upp frågan här. För det kan aldrig vara så att efter år av gott bemötande, plötsligt att butiken får en blackout och detta enda tillfälle gör att man skriver på Fotosidan om usel kundservice utan att butikens chef eller ägare har kontaktas för att få en förklaring en rättning eller sin fråga besvarad.

Jag drar slutsatsen att Dennis inte har kontaktat buikens chef/ägare innnan han skrev detta meddelande, för i så fall hade antigen frågan redan varit löst eller så hades amtalet med chef varit utlaggt istället...

RolandM skrev:
Är helt med på noterna, tänkte närmast på att Dennis efter denna avhyvlingen i första inlägget måste fått ett helt annat svar från butikschefen eftersom han tar upp frågan här. För det kan aldrig vara så att efter år av gott bemötande, plötsligt att butiken får en blackout och detta enda tillfälle gör att man skriver på Fotosidan om usel kundservice utan att butikens chef eller ägare har kontaktas för att få en förklaring en rättning eller sin fråga besvarad.

Jag drar slutsatsen att Dennis inte har kontaktat buikens chef/ägare innnan han skrev detta meddelande, för i så fall hade antigen frågan redan varit löst eller så hades amtalet med chef varit utlaggt istället...

Håller med Roland och Kim. Om inte butikens chef kontaktats innan, kanske det var förhastat att "hänga ut" butiken här. Men nu vet vi inte hur fallet var.

Jag vet inte riktigt om det är att hänga ut butiken det handlar om. Jag bara uttrycker mina känslor och ville diskutera varför jag upplever som om dom inte har lika vänligt bemötande som tidigare och varför dom svarar en på detta tråkiga vis.

Precis som Kim skrev så hade jag velat ha just detta svar:

--------------------------

Om vi nu går vidare till huruvida jag pratat med butikschefen så har jag inte det. Men däremot så har jag minst 5 ggr råkat ut för exakt samma sak när jag vill prata objektiv, blixt eller andra tillbehör i butik med en försäljare. Nu vill jag inte dra alla i butiken över en kam eller säga att Mattsons Foto suckz. För det gör den definitivit inte. Det är en av de bästa butikerna och det är just därför jag blir ledsen över den negativa förändringen.

Nu blev det en höna av en fjäder ändå =)
Mitt inlägg ville återspegla mitt samtal med försäljaren som inte bemötte mig så väl och ställa frågan om någon upplevt en service-försämring på Mattsons Foto i Lund.

Kan det vara sommarjobbare kanske? Det är rätt vanligt med försämrad service på sommaren.

/Daniel

Påminner...

Hej!
...väldigt mycket om när jag ringde en fotobutik på Herkulesgatan i Stockholm för att höra när Sigma 24-70 HSM-versionen skulle komma in. De visste inte och svarade precis lika nollställt som beskrevs här. Däremot har jag fått rätt ok service när jag har varit inne i butiken och shoppat både före och efter! Vi ska inte hänga ut någon butik, men jag tycker det är viktigt att ALLA fotobutiker i Sverige tar åt sig och inser hur viktigt det är att kunderna får känna respekt osv. Sen finns det väl ibland vissa "jobbiga" ;) kunder som gillar att känna på både det ena och andra i butiken utan att handla. Men på raka frågor så ska de ju faktiskt kunna ge ett svar eller återkomma. Det borde man kunna begära. Slutligen tycker jag de flesta fotobutikerna ändå gör ett rätt bra jobb även fast de stänger lite för tidigt (vard kl 18, helger stängt) i Stockholm när de flesta butikerna har öppet till 19 på vardagar. De finns ju där för att ge oss prylarna som vi behöver för att förverkliga drömmar!
Ha det fint!
Janne

Om din dialog är ordagrann; "Jag tror det, fast jag vet inte", så kan det knappast vara annat än tillfällig eller ny personal. Så uttalar man sig inte till en kund om man jobbat ett tag i butik. Så - lätt att förlåta den gången. Synd dock att inte ordinarie "lär" nykomlingar att "vi tar reda på det & återkommer" eller "jag ber någon ringa dig så fort som möjligt". Att de tjänar så mycket så de inte behöver bry sig kan vi omgående avskriva. /// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar