Annons

Mattskiva med snittbild

Produkter
(logga in för att koppla)

uffes

Aktiv medlem
Har en K20 som jag vill byta ut mattskivan till en med snittbild. Har läst att ett fabrikat, "Katzeye" eller något liknande ska vara det bästa alternativet. Jag undrar nu om någon som har erfarenhet av sådan kan ge ett omdömme. Jag undrar förståss om autofokusen påverkas, om man måste använda fokuspunkt utanför snittbildsområdet vilket iofs är en enkel justering. En annan undran är om K20:ans skrala förmåga att mäta ljus med objektiv utan A-läge förändras (förbättras). Skulle i så fall vara ett lyft.
Sen undar jag om det finns en svensk leverantör av dessa skivor eller om jag kan få tips om annan inköpsväg.

Uffe

Har en K20 som jag vill byta ut mattskivan till en med snittbild. Har läst att ett fabrikat, "Katzeye" eller något liknande ska vara det bästa alternativet. Jag undrar nu om någon som har erfarenhet av sådan kan ge ett omdömme. Jag undrar förståss om autofokusen påverkas, om man måste använda fokuspunkt utanför snittbildsområdet vilket iofs är en enkel justering. En annan undran är om K20:ans skrala förmåga att mäta ljus med objektiv utan A-läge förändras (förbättras). Skulle i så fall vara ett lyft.
Sen undar jag om det finns en svensk leverantör av dessa skivor eller om jag kan få tips om annan inköpsväg.

Uffe

Jag har inget svar angående Katzeyes snittbildsskiva Uffe, men en sak vet jag om orginalskivan:

K20D har samma mattskiva som K10D och har då samma egenskaper.Jag bytte till en LF-60 skiva till *istD serien och botade problemet med nedbländningsmätningen.

// Matte

Hej, jag kan inte svara på alla frågor men jag har en standard Katzeye mattskiva med snittbild och mikroprisma till min K10D och jag är väldigt nöjd! Autofokusen fungerar likadant som förut, med den skillnaden att jag inte ser fokuspunkterna i sökaren eftersom jag valde en version som inte hade dessa markerade. Dock ser man förstås den röda rutan som kan projiceras på mattskivan (det är alltså de rutor som är graverade på mattskivan som jag inte har).

I praktiken har jag slutat använda autofokus, och tycker jag har mycket bättre kontroll över var fokus verkligen hamnar. Särskilt märks det om man fokuserar någonstans utanför centrum. För mig blir det mycket mer snabbjobbat, eftersom man kan följa med med fokus hela tiden även om man inte fokuserar i bildens mitt.

Jag har inte använt gamla objektiv utan A-läge tillräckligt mycket för att ha någon erfarenhet att bidra med, men jag tvivlar på att det blir bättre.

Jag beställde den direkt från Katzeyes hemsida och det fungerade utmärkt.

Lycka till!

hälsn. Erik

Jag undrar förståss om autofokusen påverkas, om man måste använda fokuspunkt utanför snittbildsområdet vilket iofs är en enkel justering.

Det behöver du inte oroa dig för. Autofokusen använder inte mattskivan överhuvudtaget utan sitter i kamerans botten (spegeln är delvis genomskinlig och bakom den finns sedan ytterligare en mindre spegel som är vinklad neråt). Hade ljusmätningen också funnits i botten (som på gamla analoga LX) hade mattskivorna inte ställt till med något trassel därvidlag heller:)

Hej Uffe!
Jag är mycket nöjd med min KatzEye i min K20D. Jag valde en variant med Optibright-behandling och ingraverade tredjedelslinjer och beställde den direkt från KatzEye i USA. Minns inte riktigt hur originalmattskivan betedde sig men intrycket av att använda manuella objektiv på den här är att jag oftast får överkompensera ljuset något. Men jag har inte samlat på mig tillräckligt med erfarenheter ännu för att uttala om det gäller vid alla bländaröppningar. Jag tror mig ha läst på nätet att man kan få kompensera olika beroende på hur öppen man har bländaren. Skärpeinställningen med snittbilden och prismaringen är i alla fall enligt min mening numera ett rent nöje!
mvh
Göran Blomqvist

Hej Uffe!
Jag är mycket nöjd med min KatzEye i min K20D. Jag valde en variant med Optibright-behandling och ingraverade tredjedelslinjer och beställde den direkt från KatzEye i USA. Minns inte riktigt hur originalmattskivan betedde sig men intrycket av att använda manuella objektiv på den här är att jag oftast får överkompensera ljuset något. Men jag har inte samlat på mig tillräckligt med erfarenheter ännu för att uttala om det gäller vid alla bländaröppningar. Jag tror mig ha läst på nätet att man kan få kompensera olika beroende på hur öppen man har bländaren. Skärpeinställningen med snittbilden och prismaringen är i alla fall enligt min mening numera ett rent nöje!
mvh
Göran Blomqvist

Jag har kollat en hel del på Katzeye men blev inte riktigt klok på Optibrite. Det enda jag kunde tolka det som är att de använder samma teknik som moderna skivor, d.v.s. man får bländareffekt (typ F4) på skivan. Om det inte vore så förstår jag inte varför man endast rekommenderar det till objektiv med mindre bländare. Kan du bekräfta att Optibrite ger ett ökat skärpedjup i sökaren? Att sedan ha snittbild och mikriprismor måste ju vara suveränt då de ändå inte borde påverkas av Optibritningen.

Jag har kollat en hel del på Katzeye men blev inte riktigt klok på Optibrite. Det enda jag kunde tolka det som är att de använder samma teknik som moderna skivor, d.v.s. man får bländareffekt (typ F4) på skivan. Om det inte vore så förstår jag inte varför man endast rekommenderar det till objektiv med mindre bländare. Kan du bekräfta att Optibrite ger ett ökat skärpedjup i sökaren? Att sedan ha snittbild och mikriprismor måste ju vara suveränt då de ändå inte borde påverkas av Optibritningen.

Hej Peter!
Önskar jag kunde ge dig ett vettigt svar om effekten av optibrite, men det är jag nog inte kapabel till. Kanske jag kan titta in på nästa "Geekmeet", så får du kika och bedöma själv. Men snittbilden och mikroprismorna är, som sagt, suveräna. Dessutom gillar jag skarpt tredjedelslinjerna som jag har som tillval.
mvh
Göran

Hej Uffe!
Jag är mycket nöjd med min KatzEye i min K20D. Jag valde en variant med Optibright-behandling och ingraverade tredjedelslinjer och beställde den direkt från KatzEye i USA. ...
mvh
Göran Blomqvist

Hej Göran,

Börjar bli lite sugen på en Katz, minns du ungefär hur mycket pengar det landade på med frakt och allt?

//Johan

Tack alla!

Tack alla ni som engagerat er och svarat på mina frågor. Vad jag förstår så innebär ett byte till sökarskiva med snittbild inga nackdelar över huvud taget. Man kan ju fundera över varför en sådan inte sitter där från början.
Jag har granskat Katseyes hemsida och kommit fram till att byte på K20 är okomplicerat, medan mattskivebyte är lite krångligare på K100:an eftersom det för den modellen finns ett chims med i bilden. Just K100:an använder jag mest till gamla linser utan "A-läge" och särskilt mina riktigt gamla novoflexer just för att den modellen mäter ljuset bättre än K20. Det skulle vara gött med mikroprismor och snittbild även på K100:an.

Jag har också sett att det finns fabrikat av sökarskivor på E-bay som kostar ett par hundringar. Kan det vara något att ha?

Åter igen, tack för era råd och erfarenheter!

Uffe

Tack alla ni som engagerat er och svarat på mina frågor. Vad jag förstår så innebär ett byte till sökarskiva med snittbild inga nackdelar över huvud taget. Man kan ju fundera över varför en sådan inte sitter där från början.
Jag har granskat Katseyes hemsida och kommit fram till att byte på K20 är okomplicerat, medan mattskivebyte är lite krångligare på K100:an eftersom det för den modellen finns ett chims med i bilden. Just K100:an använder jag mest till gamla linser utan "A-läge" och särskilt mina riktigt gamla novoflexer just för att den modellen mäter ljuset bättre än K20. Det skulle vara gött med mikroprismor och snittbild även på K100:an.

Jag har också sett att det finns fabrikat av sökarskivor på E-bay som kostar ett par hundringar. Kan det vara något att ha?

Åter igen, tack för era råd och erfarenheter!

Uffe

Jag tror det finns två skäl varför dessa skivor inte sitter i kamerorna (men jag tycker de borde finnas som tillbehör).

1) Snittbilden fungerar inte över en viss bländare. Jag har för mig de blir helt oanvändbara runt F5.6. För många zoomar skulle alltså mitten av sökarbilden bli svart, kanske inte så populärt hos användarna.

2) Om vi talar om mattskivor med ett tunnt skärpedjup (gamla typen, jag är inte säker på att alla skivor med snittbild också har tunnt skärpedjup) så blir dessa mörkare. Dessa går i princip inte att använda över F2.8 annat än i direkt solljus, vilket ytterligare begränsar användbarheten för 'vanliga' användare.

Jag tror det finns två skäl varför dessa skivor inte sitter i kamerorna (men jag tycker de borde finnas som tillbehör).

1) Snittbilden fungerar inte över en viss bländare. Jag har för mig de blir helt oanvändbara runt F5.6. För många zoomar skulle alltså mitten av sökarbilden bli svart, kanske inte så populärt hos användarna.

2) Om vi talar om mattskivor med ett tunnt skärpedjup (gamla typen, jag är inte säker på att alla skivor med snittbild också har tunnt skärpedjup) så blir dessa mörkare. Dessa går i princip inte att använda över F2.8 annat än i direkt solljus, vilket ytterligare begränsar användbarheten för 'vanliga' användare.

Ok, men när jag testar 5,6 på min gamla K2DMD eller Chinon CG5 så funkar det ned t.o.m. 5,6 med visst besvär. Vid bländare f4 är det inga problem.
Skulle vara intressant att veta kur Katzeye-skivan i ett digihus reagerar vid dessa bländare. Funkar det inte bra, faller mina skäl till att skaffa snittbildsskiva till K100-an.

Vid manuell användning av Mackro-100:an (2,8) och dito 50:an känns det som om snittbilden kunde vara till stor hjälp.

Uffe

Ett tredje skäl är att ljusmätningen ju finns i prismat och mäter genom mattskivan. Det gick bra förr i världen när kamerorna inte hade spotmätning men i och med att man införde den finessen så ställer mikroprismor och snittbilder i mitten på mattskivan till trassel. I tiden sammanföll detta med att AF infördes vilket säkerligen inte var en slump eftersom det var först då man vågade ta bort fokuseringshjälpmedlen. Före AF var det rätt få kameror som hade spotmätning och då var den oftast placerad bakom spegeln så att inte sökarhjälpmedlen kom i konflikt med den.

Den självklara lösningen för tillverkarna vore ju att antingen skriva några rader om saken i manualerna eller "märka" sökarskivorna med ett chip eller liknande så att spotmätningsfunktionen slås av automatiskt när "fel" mattskiva registreras. Med märkta mattskivor skulle dessutom mätningen kunna anpassas till mattskivor med helt olika ljusgenomsläpplighetskaraktäristika så det vore även i övrigt en bra funktion. Fanns det sedan ett magasin för några mattskivor i kamerorna så att man snabbt och enkelt kunde växla skiva efter behov vore det hela fullbordat:)

OK, större sökarförstoring, möjlighet att spegla in histogram och live view i sökaren står väl på önskelistan också men man kan ju inte få allt här i världen.

Hej Göran,

Börjar bli lite sugen på en Katz, minns du ungefär hur mycket pengar det landade på med frakt och allt?

//Johan

Hej Johan!
Det landade på ungefär 2.500:- totalt. Då är allt inräknat - tullen ville ha en slant och moms blir det ju också. Det jag valde hos KatzEye var OptiBrite-behandling och "Rule of thirds grid lines" men inte "Pentax AF Area Brackets".

Har skrivit en recension här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18874

Det är svårt att bedöma hur pass mycket enklare (eller om) det blir att fokusera, men jag gillar den i alla fall mycket. Den är trivsam och jag är van från filmtiden att fokusera med snittbild och mikroprisma. Sen är det väl antagligen så som det framkommer i olika diskussioner att ljusmätningens korrekthet kan variera beroende på vilken bländare man har. Dessvärre har jag inte - ännu - gjort några systematiska tester av detta.

mvh
Göran

Hej Peter!

Jag har aldrig riktigt fattat hur det där med den svartnande snittbilden funkar, men jag har i alla fall inte fått problem med det med KatzEye:s snittskiva i min K20D. De enda gångerna jag kan uppleva att ena halvan av snittbilden mörknar (eller lite av båda halvorna, diagonalt - beroende på hur ögat hålls) vid liten bländare är när jag bländar ner för att kolla exponeringsstapeln. Men - då är ju redan skärpan inställd på valt avstånd. Alltså så länge jag inte bländar ner så har jag inte upplevt några svartnande snittbilder, ens vid bländare 22.

Jag har inte testat det här så särskilt systematiskt, så tipsa mig gärna om hur jag ska testa så återkommer jag med resultatet. Kanske det bara är jag som varit ouppmärksam på hur min mattskiva beter sig?

mvh
Göran

Hej Johan!
Det landade på ungefär 2.500:- totalt. Då är allt inräknat - tullen ville ha en slant och moms blir det ju också. Det jag valde hos KatzEye var OptiBrite-behandling och "Rule of thirds grid lines" men inte "Pentax AF Area Brackets".

...

mvh
Göran

Hoppsan, ja det var ju en bra slant. Man borde väl iofs kunna komma undan med ca. 1200 - 1500 kr om man skippar opibrite och linjer. Men det är ju ändå en bra slant.

Kanske testar en från http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=25&osCsid=72e24ba04b2eeaac048dc40ef30dbf8f först för att se om jag gillar konceptet. De brukar få bra omdöme och ligger på drygt halva priset mot vanilj-katzeye, t o m med rule of thirds-grid.

Jag har en mattskiva från kina. 150.- inkl frakt. Det är omslipade skivor från någon kamera. Köte på ebay och funkar finfint. Spotmätning funkar inte som det ska över f4. Och tyvärr blir det mörkare än på gamla kameror. Optibright eller inte. Anledningen är att det som sagt är en halvtransparent spegel i digitala hus. Vilket gör att mindre ljus reflekteras upp i prismat och mindre ljus = mer mörker.

Det är inga problem att fokusera med den vid F4. Har du bara f5.6 så rekommenderar jag inte en splitscreen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar