Annons

Mattskiva/fokus skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet varför Pentax valde att bygga sina kameror (K100D osv) så att det blir svårt att byta mattskiva och varför de inte vill att man byter mattskiva på vissa modeller så som K100D?

Jag har inte perfekt syn och har svårt att se de markeringar som finns på deras mattskiva i K100D (super) och skulle helst vilja ha en klassik mattskiva, men efter läst på Internet så verkar det som sagt att Pentax inte vill att man gör det och klassiska mattskivor som passat till K100D kostat hutlösa $100.

OBS: Jag skall "inte" byta, inte heller veta vart man kan köpa eller hur man gör, det jag vill veta är varför Pentax inte vill att man byter och varför dessa orginal skivor är så dyra samt varför de inte används på t.ex K100D.

P.S Hoppas mattskiva är det korrekta ordet.

Hej,
Vad gäller K100D kan jag inte uttala mig om.
Däremot har jag bytt mattskiva på min K10D till en med rutnät, detta var väldigt lätt.

En spekulering är kanske att man inte räknar med att om man köper en lite "enklare" systemare så är man inte intresserad av att byta mattskiva?

Mvh, Lennart

Hitills har Pentax bara haft utbytbara mattskivor på sina toppmodeller, dvs *ist D, *ist DS och K10D. Dessa kameror har också större och ljusstarkare sökare. Vet inte hur Pentax gjorde på sina analoga kameror, men det är möjligt att de hade samma indelning där också.

Håller med Lennart om att skälet för det är att instegsmodellerna riktar sig i först hand till användare som inte har behov av en sån funktion. Instegssegmentet är också väldigt prispressat, så varje krona tillverkaren kan spara kan vara viktig.

PederD skrev:
Även *Ist DL har utbytbar mattskiva.

/Peder
Det måste vara en odokumenterad funktion, för det är inget som nämns i manualen. Dessutom erbjuder inte Pentax någon sökarskiva som passar til *ist DL.

Men det kanske är så att Pentax valde att använda samma konstruktion till både DS och DL? Då är det säket för att dessa kameror är så pass lika att det blir billigare än två olka lösningar.

Detta är första min digitala SLR kameran, men tidigare hade jag en analog systemkamera som hade en mattskiva med en slags transparent cirkel i mitten. Med denna mattskiva var det ganska enkelt att ställa skärpan efter som linjer i som syns i skivan mitt såg kluvna ut om de inte var fokuserade. Jag är lite förvånad över att den modellen av mattskiva inte är standard, för den tyckte jag underlättade väldigt mycket när man ställde skärpan.

Dock blir man lite irriterad på att en kameratillverkare gör det så svårt att byta mattskiva att licensen efter detta inte längre är giltig om man gör det, än mer på att de priser som jag har hittar är en femtedel av priset för min kamera :)

Så byte av mattskiva kommer bli absolut inte aktuellt för mig, men om ni skulle byta mattskiva vad hade ni då valt och varför?

Jag tror det kan vara så enkelt att man inte vill att kreti och pleti skall hålla på att byta mattskivor. Det kommer att bli en massa damm och skador och Pentax kommer att få en massa supportärenden som inte täcks av det lågra priset på kameran. På dyrare modeller så KRÄVER köparen att det går. Som tillverkare vill man nog helst att det man säljer skall vara helt förseglat och kunden inse skall kunna pilla på något alls, men man måste ju alltid kompromissa så att alal blir tillräckligt nöjda. Den normala användaren av K100 vet nog inte vad en mattskiva är, och om man skrev om att man kunde byta den skulle nog en skrämmande stor andel göra det bara för att det gick.

NU har jag ingen K100, men skulle tro att konstruktionen ändå är likvärdig invändigt. Idag försöker man alltid att bygga alla modeller i sitt program med samma komponenter så långt det är möjligt. Mattskivor låter som en sådan del tycker jag, men jag kan ju ha fel. Kanske någton som har en K100D som kan titta efter, eller bekräfta om de är bytbara.

Jag tycker jag ser mattskivor till Pentax DSLR stup i kvarten på eBay. Alla modeller från istD till K10D, så att du kan byta din mattskiva kan du nog vara ganska säker på. Katz Eye (säljer inte på ebay) är väl de mest kända fabrikatet och i deras line-up finns mattskivor till K100D.

// Matte

kenny_lex skrev:
Detta är första min digitala SLR kameran, men tidigare hade jag en analog systemkamera som hade en mattskiva med en slags transparent cirkel i mitten. Med denna mattskiva var det ganska enkelt att ställa skärpan efter som linjer i som syns i skivan mitt såg kluvna ut om de inte var fokuserade. Jag är lite förvånad över att den modellen av mattskiva inte är standard, för den tyckte jag underlättade väldigt mycket när man ställde skärpan.
Mattskiva med snittbild var standard på de flesta manuellt fokuserade spegelreflexkameror för film, men de är dyrare att tillverka än släta mattskivor så för kameror med autofokus så struntade man i snittbild (eller andra hjälpmedel för manuell fokusering). De allra flesta använder ju ändå bara autofokusen. I de lite mer avancerad, och dyrare, AF-kamerorna brukar man kunna byta mattskiva. Dessa kameror har en annan målgrupp som vill ha lite mer kontroll över sitt fotograferande.

Dock blir man lite irriterad på att en kameratillverkare gör det så svårt att byta mattskiva att licensen efter detta inte längre är giltig om man gör det, än mer på att de priser som jag har hittar är en femtedel av priset för min kamera :)
Licens? Vilken licens?

Har du provat med att justera sökarokularet? Är det feljusterat så är det svårt att se markeringarna på mattskivan. Ta av objektivet rikta kameran mot något ljust, justera okularet tills linjerna på mattskivan blir skarpa.

/Mats

kenny_lex skrev:
Är det någon som vet varför Pentax valde att bygga sina kameror (K100D osv) så att det blir svårt att byta mattskiva och varför de inte vill att man byter mattskiva på vissa modeller så som K100D?

K100D, i likhet med K110D och *ist DL/DL2, använder en pentaspegelbox istället för pentaprisma som K10D, *ist DS/DS2 och *ist D har. En pentaspegelbox är billigare att tillverka än en pentaspegel - vilket är skälet till att Pentax har valt denna konstruktion för sina instegsmodeller, den har också en mer kompakt konstruktion som gör det knepigare att byta sökarskiva vilket är skälet till att Pentax inte erbjuder sökarskivor till den. Nu går det att byta sökarskiva, men det är inget som Pentax rekommenderar att man gör som vanlig användare, utan det fodras specialverktyg som Pentax Service har.

Utbytbara sökarskivor är f ö en exklusiv funktion, den är inte bara ovanlig på instegsmodeller - faktum är att jag inte känner till en enda konkurrent i prisklass som K100D som har utbytara sökarskivor - utan även ovanlig i den prisklass som K10D ligger och den är ju en mer avancerad kamera.

Hälsar
R

Re: Re: Mattskiva/fokus skärm?

Roland Mabo skrev:
K100D, i likhet med K110D och *ist DL/DL2, använder en pentaspegelbox istället för pentaprisma som K10D, *ist DS/DS2 och *ist D har. En pentaspegelbox är billigare att tillverka än en pentaspegel - vilket är skälet till att Pentax har valt denna konstruktion för sina instegsmodeller, den har också en mer kompakt konstruktion som gör det knepigare att byta sökarskiva vilket är skälet till att Pentax inte erbjuder sökarskivor till den. Nu går det att byta sökarskiva, men det är inget som Pentax rekommenderar att man gör som vanlig användare, utan det fodras specialverktyg som Pentax Service har.

Utbytbara sökarskivor är f ö en exklusiv funktion, den är inte bara ovanlig på instegsmodeller - faktum är att jag inte känner till en enda konkurrent i prisklass som K100D som har utbytara sökarskivor - utan även ovanlig i den prisklass som K10D ligger och den är ju en mer avancerad kamera.

Hälsar
R
Jag håller helt med, utbytbara sökarskivor har varit ovanligt och bara funnits för de allra mest avacerade och dyra modellerna. Att det numera är möjligt med vad det verkar alla Pentax modeller är häftigt, men tveksamt hur nödvändigt. Hur många byter sökarskiva (jag har iofs gjort det) och för hur många av dem var det nödvändigt (jag hade nog klarat mig lika bra utan). För mycket speciell fotografering kanske rutnät eller mätskalor kan behövas, men hur många pysslar med sånt?
En mattskiva med riktig snittbild är ju suveränt om man skall fokusera manuellt, men någon sådan har inte Pentax i sitt sortiment....

Eftersom både mätsystemet och autofokusen mäter från mattskivan så tror jag det är att be om problem med snittbild i mitten - och det är därför som Pentax inte erbjuder det - och personligen tycker jag det är skönt utan en sådan grej som stör synfältet, jag fokuserar bra manuellt ändå.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar