Nw2
Avslutat medlemskap
Som mattematiskt intrsserad fotograf så har jag ställt mig följande frågeställning. Finns det matematisk formel att följa när man räknar ut en framkallningstid ?
Skall utveckla det lite till:
(Följande är bara exempeluppgifter)
Framkallare D76 (1+0)
Film Kodak Tmax 100
Temp: 20 grader
Frågeställning nummer 1
Om vi säger att framkallningstiden är 10 minuter i spädning 1+0 för ISO 100, och man vill framkalla filmen som ISO 50, vilken matematisk formel skall man använda då?
Frågeställning nummer 2
Om man vill framkalla filmen (iso 100) men i spädning 1+1 istället för 1+0. Vad ger det för ändring i tid ? Vilken matematisk formel ?
Frågeställning nummer 3
Filmen (ISO 100) skall framkallas, men jag gör detta i en tempratur av 24 grader istället för 20 grader.Kan man löse det ochså matematiskt ?
Tack för mig ///
Niklas
www.niklaswibom.com
Skall utveckla det lite till:
(Följande är bara exempeluppgifter)
Framkallare D76 (1+0)
Film Kodak Tmax 100
Temp: 20 grader
Frågeställning nummer 1
Om vi säger att framkallningstiden är 10 minuter i spädning 1+0 för ISO 100, och man vill framkalla filmen som ISO 50, vilken matematisk formel skall man använda då?
Frågeställning nummer 2
Om man vill framkalla filmen (iso 100) men i spädning 1+1 istället för 1+0. Vad ger det för ändring i tid ? Vilken matematisk formel ?
Frågeställning nummer 3
Filmen (ISO 100) skall framkallas, men jag gör detta i en tempratur av 24 grader istället för 20 grader.Kan man löse det ochså matematiskt ?
Tack för mig ///
Niklas
www.niklaswibom.com