Annons

Mattematisk formel för framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Som mattematiskt intrsserad fotograf så har jag ställt mig följande frågeställning. Finns det matematisk formel att följa när man räknar ut en framkallningstid ?

Skall utveckla det lite till:

(Följande är bara exempeluppgifter)

Framkallare D76 (1+0)
Film Kodak Tmax 100
Temp: 20 grader

Frågeställning nummer 1

Om vi säger att framkallningstiden är 10 minuter i spädning 1+0 för ISO 100, och man vill framkalla filmen som ISO 50, vilken matematisk formel skall man använda då?

Frågeställning nummer 2

Om man vill framkalla filmen (iso 100) men i spädning 1+1 istället för 1+0. Vad ger det för ändring i tid ? Vilken matematisk formel ?

Frågeställning nummer 3

Filmen (ISO 100) skall framkallas, men jag gör detta i en tempratur av 24 grader istället för 20 grader.Kan man löse det ochså matematiskt ?

Tack för mig ///

Niklas
www.niklaswibom.com

Nummer tre går att räkna fram. Här är en tabell om du vill slippa matten.

De andra två varierar med olika filmer, så någon matematisk formel går inte att göra. Man måste testa sig fram. Rekommenderade utgångspunkter varierar ofta stort beroende på vem man frågar. I miperts pressningsartikel finns det lite vill jag minnas.

Jag tackar för tabellen som enkelt fungerar matematiskt.Nu är det bara fråga 1 och 2 kvar.

/ NIKLAS

Om du tar alla datablad du kan hitta sen tar du värdena och prickar in i en plott i excel. När du plottat värdena ser du hur kurvan ser ut, dvs linjär eller inte. Är kutvan linjär så är det bara att låta excel räkna fram lämplig formel. Jag skulle inte tro att framkallningstiderna har ett strikt linjärt beroende men det är vad jag tror. Om inget annat så med detta lilla projekt så lär du dig lite excel om du inte redan kan :)

MVH Uffe

Ja Uffe , det är ingen dum ide´, men jag tänkte så här att det finns ALLTID en matematisk formel för allt här i livet och när det finns så många "mörkerrums-rävar" så finns det säkert någon som vet och kanske vill dela med sig av sin erfarenhet?

Jag jobbar ju mest med Rodinal,Xtol och D76 men det är kul att testa andra blandningar och förstå hur tabellen förändrar sig vid framkallningar vid olika spädningar och tempar.

/// NIKLAS

Har du tillräckligt många punkter kan man approximera en kurva med Minsta-kvadrat-metoden, även om sambandet inte är linjärt.

Jan-Olof! Visst akan man göra det. Jag satt faktiskt och pillade lite med miniräknaren och försökte få till just det du föreslog. Jag vet dock inte hur amn gör det i excel bara. En variant är ju att skriva ut tabellen och sen bara helt enkelt läsa av kurvan.

//Uffe

Kunde inte låta bli att slita ner kemiboken från hyllan. Grunden i frågeställningen måste väl gå tillbaka till vår första svenska nobelpristagare Svante Arrhenius som myntade följande: k=A*e^(-Ea/(R*T)). Vilket oftast praktiskt innebär att reaktionshastigheten för de flesta kemiska reaktioner fördubblas vid en förändring med 10 grader.

k är reaktionshastigheten, A är hastigheten vid oändlig temperatur, Ea är aktiveringsenergin som är specifik för reaktionen, R=8,3145 och T är temperaturen i grader kelvin(=grader C +273,15).

Hjälper ju inte så mycket om man inte känner till parametrarna men det säger i allafall att om man ska försöka sig på att hitta en ekvation så bör den vara exponentiell och ej linjär eller polynom.

Detta måste ju vara gjort! vem har t.ex. gjort diagrammet?

Lycka till
/Erik

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto