Annons

Matta eller blanka bilder vid stora utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå där!
Jag tänkte precis skicka iväg två porträttfoton till önskefoto.se. Ena bilden är i storlek 30x40 och den andra är 50x70, dvs. relativt stora bilder. Men då undrar jag, ni som har erfarenhet, vad blir snyggast, matta eller blanka bilder? Jag antar att det mest är en smaksak, men jag frågar ändå, ifall att de kan påverka mitt beslut. Tidigare har jag googlat lite om de här och hittat lite resultat som säger att matta är snyggast på större utskrifter, kan de stämma?

Tack på förhand,

Mvh Marcus
 
Är väl en smaksak men jag föredrar matt, särskilt när bilden ska glasas i eftersom glaset är blankt. Olika papper är olika matta respektive blanka, tex crimsons blanka papper är väldigt blankt.
 
Jag skulle säga att detberor på hur du tänkt montera bilderna mer än storleken i sig. Ska du hänga dom på vägg baken glas så är mitt val matt papper.
Ska de monteras på t ex kapa skiva och hängas utan glas skulle jag nog välja blankare papper alt. Laminat
 
ska bilden sitta bakom glas så tycker jag matt passar bäst. Sedan så brukar det bero på motivet vad som passar bäst. Är det ett motiv med hög kontrast och skärpa så brukar blankt papper att föredra. Nu är har jag inte sett vad för papper önskefoto använder så det är svårt att säga vad som är bäst.
Själv så skriver jag ut mina bilder på en pro skrivare Epson 7800 och använder en hel del matta akvarell papper.
 
Blanka papper har ofta en djupare svärta än matta papper, om nu det är viktigt för de tilltänkta bilderna. En riktigt djup svärta märks även om bilden är monterad bakom glas. Om sedan labbet kan producera bilder med bra valöråtergivning och djup svärta får du prova och se. Med en professionell bläckstråleskrivare kan man definitivt skilja ut olika papperstyper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.