Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Material i bakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag släpar omkring mina prylar och min muslin-bakgrund är klumpig och svår att vika. Den tar också skada av att vikas har jag märkt och det börjar mer och mer synas.
Jag använder den och ibland tunna färgade bakgrunder från kaffebrus att hänga över när annan färg önskas.

Funderar på att köpa en kraftigare i tyg i stället för smidigheten att hantera, men jag oroar mig för att dom ska bli skrynkliga.

Någon som har erfarenhet av att använda bomullsbakgrunder som forslas runt? Går det bra eller är dom skrynkliga när man viker upp dom?

PVC matta är jobbigt att forsla runt mellan fotositerna men i studion funkar det ypperligt.

PVC matta köper man på byggvaruhusen för ca 75-80kr/kvadratmeter. Den håller sen "för evigt" Tvätta eller i värsta fall måla om. Slå i ett gäng öljetter i kortändan och häng upp på motsvarande antal krokar i taket eller på väggen.

Min kostade 800:- på OBS! Byggmarknad 6x3meter och 2,5mm tjock. (tål stilettklackar utan att det går hål)

Tack Max, men det är just porterbarheten jag är ute efter just nu.

Beställde en bomullsbakgrund och fick löfte att få skicka tillbaka den om jag tyckte den skrynklade för mycket. Men funkar den så är det nog smidigare att hantera än den jag använder nu.

Fick hem den idag och den är snygg och lätt, men frågan är hur det blir att hantera den.
Strök hela och vek ihop det löst och försiktigt, jobbigt att stryka 6X3 meter.
Nu är det bara frågan om den är lika skrynklig igen efter en användning eller om jag klarar att undvika det.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bra att göra som när man packar kläder, att man rullar ihop så mycket som möjligt så att man undviker skarpa veck och skrynklor på tyget - att rulla ihop från långsidan och sedan från ena kanten som i en spiral. Möjligtvis skulle sammet kunna vara lite enklare att använda för att slippa veck, men jag hoppas det går bra med bomullen. Berätta gärna hur det gått.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar