Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Matematisk" exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej!

Vid all exponering och särskilt vid långa slutartider är korrekt exponering viktig. Nu finns det ju en uppsjö med tumregler, knep och dyl. att ta hänsyn till. För långa slutartider ska man dessutom kika i sin tabell för reciprocitetseffekt för att få korrekt exponering. Borde det inte vara enklare än så?

Man borde kunna fösa samman allt det här i en matematisk funktion. Anta att man sätter ljusvärdet som funktion av slutartid och bländare vid ett och samma motiv med samma belysning. Skulle man då lyckas med en enda bild skulle man sedan kunna räkna om till alla ekvivalenta kombinationer av slutartid och bländare. Detta vore väl inte omöjligt?

Är det någon som känner till existensen av något liknande? Eller kanske rent av själv skulle kunnna knåpa ihop en funktion?
 
Jomenvisst

Jovisst går det att räkna. Ganska enkelt, dessutom.

Det som spelar roll (extrema undantag tar vi senare) är *mängden* ljus som träffar sensorn/filmnegativet. Antingen öppnar du fullt (stor bländare) och släpper in ljus en kort tid, eller så bländar du ner och släpper in ljus en längre tid.

Eftersom ljusintensiteten varierar så mycket i "normala" fotosituationer räknar man helst i antal dubblingar. På gamla hederliga mekaniska kameror ser du sådant tydligt: Tidsskalan är 1s, 1/2s, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000s.

Bländarvärdena fungerar likadant. Bländare 8 betyder att öppningens diameter är brännvidden delat med 8. Fördelen med detta sätt att räkna är att du inte behöver bry dig om exakt vilken brännvidd du har. Kortare brännvidd (vidvinkel) tar in ljus från ett större motiv.

Exempel porträttbild:
Bländare 8 på 200mm-objektiv, 25mm öppning släpper in ganska mycket ljus från modellens ansikte.
Bländare 8 på 28mm-objektiv: 3.5mm öppning släpper in ganska lite ljus, från hela modellen plus lite miljö.
Totala ljusintensiteten in till sensorn blir densamma.

Sedan måste man ju tänka på att arean på öppningen är pi*diametern*diametern/4, så en halvering av arean kräver att diametern minskas med en faktor roten ur två (dvs. dela med 1.414).

På gamla hederliga mekaniska kameror ser du sådant tydligt: Bländarskalan är 2, 2,8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22.

Svårare än så är det inte. Fördubbla tiden och halvera bländaröppningen, så blir den totala exponeringen (=EVvärdet) densamma.

************

Och så var det reciprocitet... Om man exponerar en film på lång tid, beror det ju på att ljusintensiteten på filmnegativet är låg. Under den förutsättningen kommer en liten del av de kemiska reaktionerna i silverbromiden att gå tillbaka under tiden exponeringen pågår. "Jobbet blir ogjort"! Då är det bara att lägga på lite tid så att slutresultatet blir tillräckligt mycket reaktion i silverbromiden. Hur många procent man skall öka exponeringstiden beror på ljusintensiteten in till filmen, ingenting annat.
 
Det finns en standard för att ange exponeringsvärde (EV).

Basen är EV 0 = 1 sekunds exponeringstid vid bländare 1.

För varje helt bländarsteg (halvering/dubblering av slutartiden eller halvering/dubblering av ljusöppningens area) ändras EV med 1. Men om båda värdena ändras "åt olika håll" så att den totala ljusmängden blir densamma så bibehålls, naturligtvis, EV.

1/60 f5,6 är EV 11
1/125 f 4 är EV 11
1/250 f 2,8 är EV 11
1/30 f 8 är EV 11

men

1/60 f8 är EV 12

och

1/60 f4 är EV 10


En användbar tabell och mer fakta hittar du här
 
Re: Jomenvisst

BengtJohnsson skrev:
...Och så var det reciprocitet...

...Hur många procent man skall öka exponeringstiden beror på ljusintensiteten in till filmen, ingenting annat.
Beror även på filmen.
Om man jämför Tri-X med TMX-100 kommer vi självklart kunna använda mindre exponering i normalljus med Tri-X.

Men i dunkelt ljus, där exponeringen kanske ligger på 30 minuter, kommer vi kunna exponera TMX-100 mindre och få samma svärtning på filmen.
 
mipert skrev:
Men i dunkelt ljus, där exponeringen kanske ligger på 30 minuter, kommer vi kunna exponera TMX-100 mindre och få samma svärtning på filmen.
Skillnaden blir faktiskt uppenbar långt innan dess. Redan när exponeringen är på några tiotal sekunder behöver Tmax 100 mindre exponering än Trix. Beräkningen utgår från Schwarzschildexponenten.
 
ANNONS