ANNONS
Annons

Matchar denna kamera mina önskemål?

Produkter
(logga in för att koppla)

hafah

Medlem
Jag är ute efter en långzoom, kompakt känns trist och system för avancerat (och dyrt). Dessutom har sambon en system, vill ha en lite smidigare version.

Det jag har kollat efter är:

Bra batteritid
Laddningsbara batterier
Hyffsat bra zoom och minst 7 mp upplösning

Sen begränsar mina kunskaper mig, tror mig iaf hittat en kandidat i form av pansonic dmc-z8 http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/ .

Det enda problemet, som nämns i princip alla recensioner, är bruset från iso 800 och uppåt. Verkar bara vara att glömma de högre iso-inställningarna.

Jag funderar om detta är något som kommer störa mig, jag kommer fota hund en hel del. Dvs ögonblicksbilder och ofta är motivet i rörelse en bit ifrån mig.

När vill man använda sig av iso 800 och uppåt?

Något annat tips (under 4000 kr)?

Senast ändrad:
En billig systmekamera är inte för avancerad enligt min mening. Det är bara att sikta och trycka om man så vill - precis som på en långzoom.

ISO 800 och högre använder man när ljust tryter. Det gör att man kan använda sig av så pass korta tider att man har chansen att undvika skaknings- och rörelseoskärpa. Exempelvis vid foto inomhus utan blixt och utomhus i skymningen etc.

Jag tycker den möjligheten är en av systemkamerans stora fördelar.

Fotar du dock bara utomhus i dagsljus kommer du säkert sällan sakna ISO 800.

Mvh
Anders

Vill bara tillägga att fota något i rörelse med kompaktare är inte så lätt eftersom de flesta har en fördröjning, så med tanke på vad du ska fota skulle jag vilja påstå att du verkligen skulle ha nytta av en systemkamera.
Hälsningar Lasse

Ok, om jag ska kolla på system så är jag ännu mera lost.

Det enda jag vet är att jag isåfall ska ha en canon så jag och sambon kan dela på tillbehör sen.

Detta som började som en tanke på en ultrakompakt.. =)

Några tips på vilka modeller (canon) i så fall?

hafah skrev:
Ok, om jag ska kolla på system så är jag ännu mera lost.

Det enda jag vet är att jag isåfall ska ha en canon så jag och sambon kan dela på tillbehör sen.

Detta som började som en tanke på en ultrakompakt.. =)

Några tips på vilka modeller (canon) i så fall?

Cannon 400D är den nuvarande instegsmodellen. Skulle säkert funka alldeles utmärkt. Möjligen går det att få tag i föregångaren 350D på vissa ställen.

Dessa två kan du med stor sannolikhete hitta begagnat också.

Sök i forumen så hittar du mycket mer information om dessa. Kolla även recensionerna under produkter.

Mvh
Anders

Mycket brus vid höga iso har alla kompaktkameror och det går inte att komma ifrån. Det hänger ihop med att dom har samma antal pixlar på en mycket mindre sensor än systemkameror.

Efter en sväng på expert är jag ganska övertygad.

Har dock öppnat mig för andra märken än canon, nikon d40 verkar prisvärd så den ska jag läsa på om nu!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar