Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mastfoto som alternativ till drönare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har 3D-skannat en del värn från Beredskapstiden. Vissa av dessa värn ligger där det blir svårt att flyga drönare på grund av restriktioner. Dessutom slipper man begära spridningstillstånd vid handhållen fotografering.
Vad finns det för alternativ där man kan använda sig av en handhållen mast där man kan fästa en Canon EOS M5? Jag kan styra kameran från telefonen.

Denna körde jag med ett kortare enbensstativ och M5 men skulle behöva komma högre upp för att 3D-programmet ska kunna lägga ihop bättre.

Ingen aning, men det var ju populärt med master för mäklarfoto en period innan drönarna slog igenom. Gissningsvis har marknaden inte varit vidare värst för master på senare år, men de ökade begränsningarna kanske ger nytt liv åt den.

Jag köpte en 3-meters alu Röde mic boom till samma ändamålet, fick sätta några stora brickor på toppen som bas för stativhuvudet. Finns även i kolfiber, och kanske ett bättre val.

Det såldes ett 7-meters manfrotto "mäklarstativ" här för någon vecka
sedan billigt och ett likadant ligger också ute på tradera.
Vet inte om man skulle skicka upp systemkameran 7 meter upp i luften. En liten kamera kanske.

Det såldes ett 7-meters manfrotto "mäklarstativ" här för någon vecka
sedan billigt och ett likadant ligger också ute på tradera.
Vet inte om man skulle skicka upp systemkameran 7 meter upp i luften. En liten kamera kanske.
Den är billig, men långt att köra. Den på tre meter nämnd i tråden och i kolfiber ser ut att ge bäst portabilitet samt att jag kan dra av moms.

Är man villaägare kanske Gardenas Combisystem skulle ligga nära till hands. Teleskop 210-390mm 590 kronor och superb kvalitet.

/Stephan

Jag kör ett långt teleskopmetspö.
Tagit bort de smalaste sektionerna.
Men kör en lätt action kamera på toppen.
Skall till rejäla saker för en systemkamera.

Jag köpte en 3-meters alu Röde mic boom till samma ändamålet, fick sätta några stora brickor på toppen som bas för stativhuvudet. Finns även i kolfiber, och kanske ett bättre val.
Kolfiber blev det. Jag är nöjd och ingen av de som badade vid kulsprutevärnet ifrågasatte vad jag sysslade med. Hade jag flugit drönare där skulle det nog ha blivit sura miner. Resultat:
https://skfb.ly/6UDXX

Lite då och då när jag kikat på AliExpress har denna flimrat förbi.
kanske kan vara något om någon fler letar efter mast någon gång
Ser rätt bra ut men min erfarenhet säger mig att det är bättre att köpa ett märkessrativ i längden när det inte finns delar längre

Varför inte då ett beg mäklarstativ, mäklarna har väl gått över till drönare, för en billig peng för att inte gynna kinesiska "skräpleverantörer" och bidra till containerfartygens utsläpp.

Jag har 3D-skannat en del värn från Beredskapstiden. Vissa av dessa värn ligger där det blir svårt att flyga drönare på grund av restriktioner. Dessutom slipper man begära spridningstillstånd vid handhållen fotografering.
Vad finns det för alternativ där man kan använda sig av en handhållen mast där man kan fästa en Canon EOS M5? Jag kan styra kameran från telefonen.

Denna körde jag med ett kortare enbensstativ och M5 men skulle behöva komma högre upp för att 3D-programmet ska kunna lägga ihop bättre.

Kanske denna skulle passa?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar