Annons

"massproducera" ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)
någon som vet ett program (eller möjligen en funktion i photoshop?) som gör att man kan skapa samma ram runt en större mängd bilder? man istället för att ta en i taget vill jag alltså välja flera av mina foton på samma gång och få dem kopierade till en ny version med ram.
 
johanhjelmberg skrev:
någon som vet ett program (eller möjligen en funktion i photoshop?) som gör att man kan skapa samma ram runt en större mängd bilder? man istället för att ta en i taget vill jag alltså välja flera av mina foton på samma gång och få dem kopierade till en ny version med ram.

Det finns redan funktionsmacron i Photoshop som gör ramar, och vill du inte ha dem kan du ladda hem nya.
Funktionsmakrot kan du köra på t ex en mapp med bilder.

http://share.studio.adobe.com/Default.asp
Här hittar du flera olika "actions" (funktionsmakron), penslar och annat bös som du kan ladda hem till bl a Photoshop. Men du måste ha registrera dig.
 
Oxå (oftast) väldigt enkelt att göra ett eget macro.

Testa göra en ram på en bild, samtidigt som du spelar in dina 'inställningar', har du sen gjort det rätt så kan du använda din inspelning (funktionsmacro) till resten av bilderna.

Går även att ändra de funktionsmacron som följer med Photoshop så de passar dina behov bättre.
 
Det finns väl ramverktyg, som t ex Extensis Photoframe, plug-in till Photoshop, där man kan lägga på önskad variant (finns flera olika), men jag tror nästan att du måste koppla ett makro på det också för att göra det på flera. Såvida det inte ligger nåt i pluggen från början.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.