Annons

Massivt hårddiskproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Hej!

Igår kopplade jag in min externa hårddisk från WD i min sambos dator och allt var frid och fröjd. Sen när jag gjort vad jag skulle kopplade jag in den i min stationära igen.
Kommer inte ihåg om jag använde hårddisken efter det till idag.
Men idag när jag skulle använda den kom jag inte in på den och jag tänkte helvete, nu har den crashat.

Jag hade kundbilder på den som jag inte skickat iväg, sagt och gjort. Jag åker in till stan och köper en ny och lyckas göra en Back-Up på filerna på min gamla, Jippie!

Men jag är envis och ville ha igång min gamla. Men nu har jag märkt att om man startar datorn i felsäkert läge så kommer jag åt filerna precis som innan. Alla mapparna på hårddisken är skrivskyddade, jag försökte ta bort det, men utan att lyckas.

Så man fråga är nu, hur ska jag göra för att få bort skrivskyddet så att jag kanske kan använda min hårddisk igen?

Både jag och min sambo kör Windows 7 Ultimate och jag satt min som admin och ägare och allt vad det heter i "Säkerhet".

Snälla hjälp mig!
 
Om du har kopierat alla filer på hårddisken, formatera hårddisken (ej snabb) och kör sedan något diskkontrollprogram för att se om det är något mekaniskt del på disken eller ej.

-- Nicke
 
Att du har en grön fyrkant i rutan för skrivskydd på egenskaperna för en mapp betyderINTE att mappen är skrivskyddad, utan att den inställningen inte kan påverka på mappnivå.
 
Kan du förklara lite mer vad som händer när du försöker komma in på den. Något felmeddelande?
Hur kunde du göra backup på den om du inte kan komma åt den?

Att katalogerna visar "skrivskydd" ska inte påverka om du ändast försöker läsa innehållet.

Däremot att du inte kan ta bort skrivskyddet skulle i så fall peka på att du inte är ägare för katalogen (eller disken). Dock säger du att du är det. Hmm .....
 
Kanske det går i DOS som administratör. Brukar kunna lösa allt tjafs med skrivskydd osv.

Start (alltså startmenyn =))
- Skriv cmd.exe i sökrutan längst ner
- cmd.exe dyker upp i listan
- Håll in Ctrl+Shift och klicka på cmd.exe

Då blir man en "äkta" administratör och kan kringå sådant där tjafs.

cd c:\dinmappmedbilder
enter
xcopy källa mål (alltså tex: xcopy c:\bilder d:\andrabilder
enter

Det fungerar nog, men DOS kan vara lite lurigt om man gör fel. Jag är en klåpare på DOS. Hör gärna med flera innan du testar.
 
Kanske det går i DOS som administratör. Brukar kunna lösa allt tjafs med skrivskydd osv.

Start (alltså startmenyn =))
- Skriv cmd.exe i sökrutan längst ner
- cmd.exe dyker upp i listan
- Håll in Ctrl+Shift och klicka på cmd.exe

Då blir man en "äkta" administratör och kan kringå sådant där tjafs.

cd c:\dinmappmedbilder
enter
xcopy källa mål (alltså tex: xcopy c:\bilder d:\andrabilder
enter

Det fungerar nog, men DOS kan vara lite lurigt om man gör fel. Jag är en klåpare på DOS. Hör gärna med flera innan du testar.

1. cmd.exe är INTE "DOS". Det är en kommandotolk.
2. Du kan inte "går förbi något tjafs" i ett kommandofönster, kommandotolken lyder under ACL precis som alla andra verktyg.
 
Koppla tillbaks Hd till din sambos dator, öppna mappem "dator" höger klicka på hd ikonen, klicka egenskaper, säkerhet, markera "alla" i den övre vita rutan, klicka redigera, kryssa ifullständig behörighet, klicka verkställ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.