Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maskerad diabild för polaroid transfer

Produkter
(logga in för att koppla)

Luma

Avslutat medlemskap
Jag har nyss fått en Daylab 35, en fantastisk apparat som gör att jag kan få mina diabilder på polaroidfilm istället.
Nu är jag nyfiken på hur man kan maskera diabilderna, jag använder dem ramade. Finns det någon speciell maskeringsfärg man kan måla med på glaset, som gör att vissa delar av diabilden inte exponeras på polaroidfilmen?
Nyfiken

Luma

Förut använde jag silhuettklippapper som jag lade mellan glasen. Det fanns ett i sillverfärg helt ljustätt och utan klister, men det försvann ur marknaden. Sedan har jag också använt polyestertejp, en mycket tunn tejp i aluminiumfärg som är nästan fullständigt ogenomskinlig. Den klistrar jag utanpå glasen. Den är inte så farlig på att smeta, dock inte alldeles helt fri.
Mvh. Mr. G

Tack!

Låter intressant, och ganske säkert för nybörjare... (att klistra på utsidan glaset, menar jag, jag är lite nervös att förstöra själva diabilden).
Var kan man köpa denna produkt?

Om man vill följa motivets former väldigt noggrant, finns det något annat alternativ, tex färg att pensla på? Eller är det kanske dags att investera i en riktigt bra sax/skalpell?

Hej igen.

Den här tejpen brukar jag köpa i ett välsorterat
kontorsvaruhus. Tyvärr så är den på rätt stora rullar och därför ganska dyr.

Jag har jobbat vid Uppsala Universitet, bl.a. vid Konstvet. Inst. där vi fotograferade mycket tavlor i olika format och maskade nästan varenda bild.

När vi använde silhuettklippapper som jag nämnde tidigare så använde vi Agfas ramar med glas och själhäftande klister i kanterna. Därför gick det bra att trycka fast dessa remsor, som vi klippte till själv, i klisterkanten på ramen.

När vi inte längre fick tag på detta letade vi efter andra alternativ, men har inte kunnat hitta något bättre än denna tejp. Tejp har den nackdelen att den ofta är ganska tjock och gärna vill kladda när den blir varm i projektorn, och att den för det mesta inte är ljustät, men denna tejp är väldigt tunn och inte så svår på att kladda och är väl till 90% ljustät.

Någon färg som är användbar i detta sammanhang känner jag inte till.

Hoppas du kommer till rätta med ditt problem.

Med vänlig hälsning. Mr. G.

ANNONS