Annons

maska bort preflash mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Jag försöker lära mig ljusättning med blixt (ar), analoga kameror


Frågor
------

Kan man maska bort preflashen från en digitalkompakt på något sätt?
Om jag fattat det rätt är preflashen svagare än huvudblixten
Om man kunde dämpa hela blixten så mycket att preflashen inte tänder slavarna
men huvudblixten gör det så vorje ju saken klar.
Jag har naturligtvis testat lite men inte fått till det, 8 lager bakplåtspapper räcker inte,
desvärre verkar en stor tumme inte räcka heller. Slavarna är väldigt känsliga.

---

Jag önskar tips på gammal digitalkompakt som antingen har blixtsync eller inte skickar preflash
och dessutom har möjlighet att ställa tid/bländare ju äldre och färre megapixel dess bättre (blir billigare då)
jag vet att en 3 år gammal olympus 4000 skulle klara biffen men dessa är fortfarande för bra för att få billigt.

Jag har en 5 år gammal kodak som inte preflashar men som man inte kan ställa något manuellt på.

---
Vad tror ni om möjligheten att skaffa en modern slavblixt (eller slavtändare) som funkar med preflash
och sedan på något sätt se till att kamerans blixt endast träffar denna sensor?
Själv tror jag det är svårt.



Varför?

Jag har gamla kemikameror, gamla manuella kamerablixtar, 2 stycken slavtändare, 2 mindre slavblixtar, jag har ingen blixtmätare.

Det är ganska omständigt att testa sig fram till resultat. Mina barn har för länge sedan ledsnat på att vara modeller.

Kamera på stativ, liten sladdansluten skruttblixt i taket, en ledtal 30 blixt (med slavtändare) slagen mot reflektor 2 meter snett uppifrån från vänster, en liten slavblixt från sidan höger slagen mot en liten reflektor.

Sen sätter man på självutlösaren och tar plats.

Man för anteckningar, provar ett antal varianter och framkallar sedan filmen.

På detta viset kommer man ack så långsamt frammåt, ökar man antalet blixtar så blir det ännu värre.

Digitalt är snabbare!

Jag har en digital kompakt som har några år på nacken, när jag köpte den så var jag noga med att det skulle gå att ställa tid/bländare/avstånd manuellt på den. Idag ångrar jag att jag inte dessutom prioriterade blixtsync.

Kameran har inbyggd blixt men den skickar en preflash som bränner av alla mina slavar.

Så nu jobbar jag bara på kvällen/natten har helt mörkt i rummet. Kör med självutlösare utan blixt på digitalkompakten exponeringstid 1 sekund. Under denna sekund bränner man av en liten blixt som då tänder de andra. I 4 av 5 fall lyckas jag pricka rätt.
 

Bilagor

  • x.jpg
    x.jpg
    42.2 KB · Visningar: 183
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.