Annons

Martin Parr -fan?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
En fotograf jag fatt upp ogonen for ordentligt den senaste tiden ar Martin Parr.
Skulle garna vilja ha tips pa "liknande" fotografer, d v s vardagliga reportage med starka farger, blixt, gjort med humor och vanlig ironi.
Det finns sakerligen en mangd fotografer i hans "linje", bade pa fotosidan och ute i stora vida varlden..O)

tacksam for alla tips!

mvh
sara

Ja, verkligen, Tunbjorks varld ar helt underbar och en annan av mina favoriter.

men forutom dessa tva mastarna har jag inte hittat ngn som gor det lika bra som dem... hoppas ngn har storre koll an jag...O)

Robert Blombäck

Det finns en svank fotograf som heter Robert Blombäck som liknar dessa två. Han fotograferar ibland på Stockholms gator med blixt och mellanformat.

Han har gjort en del uppmärksammade böcker.

En annan fotograf, svensk-israelisk, är Esias Baitel som fotograferar i färg i Israel.

Bland Magnum-fotograferna finns det en del fotografer som också gör uttrycksfulla bilder i färg.

Tunbjörk och Parr tillhör dock de mest extrema i sin stil, de flesta andra har lite mindre extrema bilder men mer intrikata kompositioner.

Fotografen Frida Hedberg (som nu vickar på DN) är har ofta en komisk knorr i sina bilder.

Tony Ray Jones

Tony Ray Jones är en av martin parrs förebilder om jag inte minns fel. Dog ung i leukemi men hann med rätt mycket ändå... Jag kan ju också rekommendera en fotofestival i Arles, i södra frankrike, där Martin Parr är med och väljer utställare och har föreläsningar och dylikt.. www.recontres-arles.com..årets upplaga har varit men det är verkligen värt ett besök..förutom bra utställningar är det dessutom en fantastisk liten stad ..så. nu är jag färdig. så. hejdå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar