Annons

Marknadspriser för DA* objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
Om man vill göra en mycket grov och generaliserande uppskattning på priset för de nya DA* objektiven borde man kunna snegla på de angivna MSRP-priserna på Pentax USA.

Där anges 16-50 till "under $900" medan 50-135 beräknas till "under $1000". Detta är nu MSRP och oftast inte de priser man ser i butik.

Om man tittar bland de övriga objektiven ser man att även 12-24 anges till "under $900".
Det objektivet kan nu fås bland svenska handlare för strax under 7000.

Nu ska jag direkt medge att jämförelsen haltar betänkligt då 12-24 har funnits på marknaden ganska länge och har haft gott om tid att pressas ned" i pris. Uppskattningen fäster inte heller någon vikt vid hur eftertraktad/sällsynt produkten är. Om återförsäljarna kränger 16-50 som smör i solsken oavsett pris lär det dröja innan det sjunker på samma sätt som för 12-24.

Men ändå, en lite intressant iakttagelse på hur priserna *kan* komma att se ut när läget stabiliserats lite...

Huvva, under 12000 för K10D+16-50 alltså.
Hm, en weekend i New York börjar locka ;)
Beräknad leverans under maj var lite tristare.

Det var vekligen bra pris.
Eftersom det är deras objektiv med "guldkant" så antar jag att det är deras top-of-the-line och motsvarar tex canons L-objektiv 16-35 ca 15'papp

Pentax-gluggarna brukar genomhistorien vara riktigt skarpa o lite billigare än konkurrenter så man får hoppas på att kvaliten räcker för pengarna om man säger så. Spelar inte så stor roll om det kostar 7' eller 11' Bara det är ett kanonobjektiv som ger skarpa bilder.

DA Star optiken (ej DA Asterix) är Pentax professionella serie av objektiv. Guldkant? Jaja, jag föredrar utseendet på den förra generationens Star objektiv som var i silver! (FA Star). Även F Star var i silver. Däremot så var A och K Star i svart.

Hursomhelst, "Star" är av tradition det namn som Pentax väljer för sina absolut finaste objektiv.

Och sedan kan förstås diskutera vad skillnaden är mot Limited då... Jo...

Limited är ju också en serie av hög klass, men där ligger fokus på så kompakta objektiv som möjligt. De är också alla fasta brännvidder. Ej zoom.

Star innefattar vidvinkel till ultratele, både fasta brännvidder och zoomar. Zoomarna har fast maximal bländare. Star objektiven kännetecknas även av att de har en stor maximal bländare. 16-50 och 50-135 har bländare f/2.8, när många andra zoomar börjar på f/3.5 eller f/4.5. Nya DA 200 som kommer till hösten har också bländare f/2.8.

I fallet DA Star så kännetecknas de även av inbyggd SDM för autofokusen samt vädertätning.

Hälsar
R

du sitter på mycket kunskap Roland.Det låter lovande med de kommande objektiven med andra ord. Man ska alltså inte avskräckas av det kanske "för billiga" priset :)

Sen kan man ju fundera på hur bra skärpa o bild det kan bli med 15 linser i tolv grupper jämfört med en 40mm pannkaka med 3 linselement. Andra förutsättningar från början. Men det hör inte riktigt, riktigt, till tråden

15st

storm skrev:
Sen kan man ju fundera på hur bra skärpa o bild det kan bli med 15 linser i tolv grupper jämfört med en 40mm pannkaka med 3 linselement. Andra förutsättningar från början. Men det hör inte riktigt, riktigt, till tråden
Men en intressant frågeställning.
Förutsättningarna är faktiskt större med 15 linser än med 3 pga att objektivet ska leverera skärpa på olika avstånd och kanske med olika brännvidder. Om man tänker sig en fast brännvidd och en fast avståndsinställning kanske det räcker med en lins. Med 15 linser OCH flytande "element" och ED linser kan det bli bra skärpa, kontrast osv på alla avstånd och brännvidder. Från och med 70-80talet beräknas objektivkonstruktionerna fram med datorer(tidigare var det en tidsödande syssla), men erfarenhet och praktisk fotografering(eller labbtester) måste användas oxå för att få till ett bra objektiv.

Behöver bara ett förtydligande

Vad jag kan hitta så är det samma objektivserie. Pentax.se släpper nu DA* objektiv. Cyberfoto börjar nu sälja dessa nya under namnet DA Star. Så jag förutsätter att det är samma objektiv.

Canons L-objektiv. Hittar en uppsjö av zommar med L-märkning och den karekteristiska röda linjen.

storm skrev:
Vad jag kan hitta så är det samma objektivserie. Pentax.se släpper nu DA* objektiv. Cyberfoto börjar nu sälja dessa nya under namnet DA Star.

DA* = DA asterix. Det är DA star. :)
* är ej samma tecken som det som finns på objektivet.

Är du nöjd med förtydligandet? :)
Haha...

Nu är ju detta givetvis lite löjlig, men det finns en viktig distinktion här.

Pentax *ist-serie av kameror, har en asterix i början. Ej det stjärntecken som Pentax proffsobjektiv har. Asterix-tecknet står för "okänd", det betyder att man kan stoppa in vad som helst, vilket är poängen med *ist.

Om * = conform
Så blir *ist = conformist.
Om * = royal
Så blir *ist = royalist
Detta var också idéen med *ist-kamerorna, en symbol för att vem du än är, så passar *ist serien dig!

Alltså en helt annan betydelse än star-tecknet på Pentax professionella objektiv. Star-tecknet symboliserar det bästa, det högsta, den ljusaste stjärnan på himlen.

* = asterix = 6 uddig symbol.
Star = stjärna = 5 uddig symbol a'la adventsstjärna som vi hänger upp i fönstren före jul.

Hälsar
R

Att Pentax på sin hemsida skriver "DA*", med asterix-tecknet istället för stjärn-tecknet, beror på att de använder ett publiceringsverktyg för hemsidan som ger HTML kod, och dessutom så finns stjärn-tecknet ej tillgängligt direkt på tangentbordet.

De borde koda om texten som GIF bilder och klistra in stjärn-tecknet från teckenuppsättningen. Troligen tillåter inte deras hemsidesverktyg en sådan lösning.

Lustigt nog så får jag ett stjärn-tecken på min Mac när jag trycker ner asterix-tecknet, jag får det när jag skriver men sen när texten är uppe på sidan här så har stjärn-tecknet ersatts med asterix-tecknet.

Nu vet jag inte vilken kodning som Fotosidan kör med, om det är Windows eller ISO Latin 1 eller Unicode UTF-8. Det kan också spela roll här.

Hälsar
R

Det var ju helt hysteriskt roligt att jag inte kunde tolka vad du skrivit. Men det var en bra förklaring, trodde för en stund att pentax skulle ha lite fler serier :) ha,, ha
Pentax DA* (asterix)
Pentax DA Star

av meningen:
DA Star optiken (ej DA Asterix) är Pentax professionella serie av objektiv.
Så tolkade jag att DA* inte var en proffsserie. :) utan skulle passa ihop med *ist kamerorna
/ Tur det snart är måndag så man kan ta nya tag :)

Det är som du skriver , det gäller att hålla skärpa o focus här i livet :)

Senast ändrad:
Ja, det är olyckligt i detta sammanhang att asterix-tecknet används både som asterix (i fallet *ist) och som stjärn-tecken (i fallet DA*), det skapar missförstånd...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar