Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Markering av diaramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej,
Har läst Davids artiklar om sortering och förvaring av diabilder och byggde ett databasprogram för detta ändamål.
Nu tänkte jag ge mig i kast med att döpa och markera varje diabild och nu är min något nojjiga fråga om det är okej att skriva på diaramen med en "permanentpenna"?

Jag är bara rädd för att det skulle vara skadligt för daibilderna på något sätt...

Har ni några andra bra tips för markering annars?

Tack på förhand
/Andy som sniffar oroligt på pennan

Bilagor

• pennan.jpg
    pennan.jpg
    27.5 KB · Visningar: 260
Andreas Th skrev:
Har ni några andra bra tips för markering annars?
Blyerts - man ska kladda rätt rejält med fingrarna på plasten för att den inte ska sitta kvar. Smidigt när jag har återanvänt ramar från bilder som jag inte längre tyckt ska vara monterade (jag gillar att spara på saker så länge det är överskådligt - därför hamnar omonterat i genomskinliga negativplastfickor).

Funkar fint med en tunn-tunn tuschpenna,lätt att torka av med kemiskt ren soppa om man ångrar sig.
Blyerts är betydligare jobbigare att få bort.
mvh/Gunte..

Hej

Jag använder tusch för det mesta men använder ibland diaettiketer, finns en mall i word för det och det ser snyggt ut och får plats med ca 5 rader text. Titta under vertyg sedan brev och sedan kuvert och etiketter, klicka på etiketter sedan alternativ och där finns olika etikettmallar för diarammar. Smidigt och lätt!

Fast, etiketter kan fastna i projektorn, å det är ju inte heller så bra. Jag skriver med en "CD-marker", och det är säkert inte bra det heller.

/AnnaKarin

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto