Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark III prissättning och leveransbesked?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej på er! jag var under gårdagen i kontakt med en säljare på Hegethorns Foto och diskuterade Mrk III:s troliga ankomst. Han menade på att den första sändningen troligtvis skulle komma ett par veckor in i April. Jag reagerade och frågade om det var något han visste, eller något han trodde. Han svarade lite hemlighetsfullt att han trodde det var så. Jag stod på mig och hänvisade till det leveransdatum som säger någon gång under Maj månad. Men han lät rätt säker på sin profetia. Idag pratade jag med min kontakt som skall hämta hem en Mark III åt mig. Han hade varit på det nyöppnade Foto och Videos demodag igår. Under samtal med butikspersonalen så hävdade de bestämt att deras prissättning var den mest realistiska jämfört med de andra större detaljisterna. De flesta ligger runt 36500 kr. Foto och Videos personal var dock övertygade om att ex Cyberphoto eller Scandinavian Photo skulle bli tvungna att backa på sina priser, pga att de ligger fyra till fem tusen under vad som kommer bli utpris när kameran väl släpps. Själv tyckte jag det lät underligt. Men visst är priset diskutabelt. Våra större internetleverantörer har redan prissatt kameran men den amerikanska jätten B&H har inte satt något pris på den ännu. Onekligen verkar det inte finnas något definitivt besked ännu. Hegethorns har verkligen vari precisa i sin prissättning, 36237 kr tror jag det var. min kontakt lyckades också haffa en av Canons demonstratörer men han hade ingen info över huvud taget om vare sig pris eller leveransbesked. Dela gärna med er om ni hört något nytt på fronten, vet själv knappt hur jag skall orka vänta.
 
Hej Paul
Anders Hegethorn sätter en ära i att (försöka) vara billigast i landet, så säger Hegethorns en sak så brukar det stämma. De är också mycket väl insatta i leveranstider enligt min blygsamma erfarenhet.

Gabbe, Aneby
 
angelcom skrev:
Hej Paul
Anders Hegethorn sätter en ära i att (försöka) vara billigast i landet, så säger Hegethorns en sak så brukar det stämma. De är också mycket väl insatta i leveranstider enligt min blygsamma erfarenhet.

Gabbe, Aneby
Lite Off Topic men du nämner Aneby. känner en kille därifrån som heter Ronny. En av hans bästa vänner är visst en bonde som kallas för Perka, en skapligt storvuxen man. Fast de har nog inte så mycket att tillföra Mark III-debatten. Hoppas verkligen att deras uppgifter stämmer, vore kanon om de första började droppa in i mitten av April. Då borde de första USA-exemplaren vara i handeln något tidigare.
 
Jag var inne på Foto och Videos hemsida och såg nu att de också satt kameran runt 36500. Undrar vad de yrade om under gårdagen. Men onm deras pris skall vara det rätta så får man utgå ifrån att någonstans runt 36000 är det som gäller.
 
Sanslöst off topic, men nämnda "Perka i Hässle" bor mindre än 1.000 meter från där jag befinner mig nu.
....han skulle garanterat aldrig bli ägare till sagda kamera. :)
Lycka till med ditt kameraköp.

Gabbe
 
Var i kontakt med Hegethorns härom dagen och på frågan om när Mark III:an kan tänkas finnas i lager svarar man juni, under förutsättning att man skriver upp sig på den icke-bindande väntelistan.
 
lastrand skrev:
Var i kontakt med Hegethorns härom dagen och på frågan om när Mark III:an kan tänkas finnas i lager svarar man juni, under förutsättning att man skriver upp sig på den icke-bindande väntelistan.
De menar kanske tillgänglighet om man skriver upp sig idag. När jag pratade med de förra veckan så lät han jag pratade med rätt säker på att första sändningen skulle finnas tillgänglig i mitten av April.
 
Hej

Ren teori från min del, har absolut ingen aning, men med tanke på tidigare erfarenhet av lansering av canons proffshus, tro jag följande.

Möjligt kommer en liten sändning i slutet av april och jag kan tänka mig att varje butik i Sverige som beställt får ett ex eller möjligtvis två för de som behöver ett butik exemplar att visa upp. Sedan är det en del ex som inte går via butik, kanske går direkt från Canon till tidingarna eller liknande.

Tänk om "alla" fotobutiker världen över får ett eller två ex i slutet av april, det blir väldigt många kameror.

Så för att få en kamera i första sändningen (april??) så får man nog vara först eller möjligtvis på andra plats i kön eller ha bra kontakter.

Nästa sändning kan tänkas komma maj/juni (månad senare) och kanske 1-3 ex per butik.

Är man på 20 plats i kön, kan det ju ta lite tid.

Så jag tror om man ställer sig i kö idag hos de kända stora Svenska fotoleverantörerna, så kommer man väl på plats 15-100??? i kön, någon som ställt sig nu kan ju nämna vilken plats man fick. Då kan jag tänka mig att man får tag i kameran sen hösten eller nästa år.

Kan ju vara bra att ställa sig i kö hos någon mindre känd fotoleverantör med mindre kö.


Intresset för mark2 var enorm och tillgången liten. När N varianten kom trodde man den skulle vara lätt at få tag på, intresset var stort,blev lång väntetid.

Undrar hur stort intresset är för
mark3?? antagligen stort och det även för mark2 och 1Dsmark2 ägare.

mvh

Omar
 
Enligt grabbarna i canon-båset på fotomässan blir "list"-priset på en Mk3 ca 43 kkr om jag kommer ihåg rätt. Man sa oxo att det var 400 beställda, så det lär nog ta ett tag om man står sist i kön!

/L
 
WebDog skrev:
Enligt grabbarna i canon-båset på fotomässan blir "list"-priset på en Mk3 ca 43 kkr om jag kommer ihåg rätt. Man sa oxo att det var 400 beställda, så det lär nog ta ett tag om man står sist i kön!

/L
Den siffran kan man säkert ta ca 30-40 % av då många ställer sig i kö hos flera olika detaljister. Själv har jag beställt min från USA via en privat importör med goda Canonrelationer. Han räknar med att få sina förbeställda ex tidigt. Man får en personlig garanti av honom så det känns tryggt. Vad gäller leveransstatus så ser det tyvärr något mörkt ut. Inte alarmerande förseningar men i nuläget tycks de första sändningarna vara ca 2-3 veckor försenade. Inget lär hända innan sista veckan i April. På de internationella forumen ryktas det om vissa mjukvaruproblem som orsak till förseningarna. Cyberphoto har ändrat från april till Maj som tidigaste leverans. För mig som paniksålt all min Nikonutrustning känns varje veckas försening plågsam. B&H har dock redan den nya 16-35:an på hyllorna. Prismässigt tror jag att de Svenska butikerna får stå för sin prissättning, dvs 36500. I USA går den loss på motsvarande 31000 kr. Med tull o moms blir den rejält dyrare än om man köper den här. Känns jobbigt dyrt men å andra sidan så kan den vara värd de extra kronorna. En kamera med lång livslängd sett till både mekanisk kvalitet och futuristisk prestanda.
 
Att Canon nu försöker utjämmna priserna över världen är ju rimligt. Man räknar priset ab werk alltså vid fabriksporten. Moms, tuöö och andra pålagor är inte Canons bekymmer.
Dollarna har ju förlorat grymt i värde och på befintliga produkter är det svårt att höja priset p.g.a. valutan förlorat i värde. Man får bita i det sura äpplet och acceptera att man tjänar mindre på USA marknaden på befintligt sortiment.
När man nu lanserar en ny produkt är det troligt att man försöker utjämna skillnaden mot andra marknader.
Givetvis med hänsyn tagen till konkurrenssituationen.
 
paul innergård skrev:
Inte alarmerande förseningar men i nuläget tycks de första sändningarna vara ca 2-3 veckor försenade. Inget lär hända innan sista veckan i April. På de internationella forumen ryktas det om vissa mjukvaruproblem som orsak till förseningarna.

Hej

Är den försenad?

Vad har du för säkra källor till ovanstående påståenden? Har du någon länk eller liknande eller är det info från den privata importören? Har du länk till mjukvaroproblemen ?

Finns ju ett rykte som säger

"The shop says the Canon distributor notified yesterday to say the "defect item was found with the first medium production manufacturing stock." and then "Both the manufacturer and the distributor deeply apologize that the first payment date (delivery date) is now COMPLETELY undecided."

Tydligen var det fel översatt från japanska, det var inget fel i produktionen.

Det skrivs ett nytt inlägg av ryktesspridaren

To avoid a long story and years of language lessons, I need to clarify:

My store is telling me that on Friday they received a warning from the distributor that the there is no date set for delivery of Mark III's. Canon is not able to confirm dates to deliver from manufacturer, the dates are now completely undecided. The old expected date was May 31, but not sure anymore. I can cancel now if I want or wait it out.

"VERY SORRY FOR IMPLYING THAT MARK III's HAD ANY DEFECTIVE PROBLEM IN EARLY MANUFACTURING. THIS WAS NOT TRUE. It's just some kind of delay, or change of expectations from my store's distributor."

Från tråden

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=297569&page=2



Blir ju lätt massa rykten om att den skulle vara försenad men det man hörde från början är ju att den skulle komma i slutet av april (eller någon gång i april) och i början av maj. Canon har väl inte nämt något exakt datum.

Så än är den ju inte försenad rent tidsmässigt och jag har ej sett någonstans att en säker källa påstått att den är försenad, har Canon sagt det??, jag har sett en del rykten men dessa jag har sett har blivit sågade.

Här är något annat

"
He told me that Canon is on schedule to ship the initial orders of the cameras to dealers on April 15th, and this would likely get the camera in peoples hands by the end of April or beginning of May"

Från

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=22609824

Vi får hoppas att den kommer snart, kliar lite i fingrarna.

mvh

Omar
 
Inga tvättsäkra bevis men som sagt Cyberphoto har ändrat från April till Maj och även importören hade den uppfattningen att en viss fördröjning verkade trolig. Dessa fördröjningar är dock endast sanna utifrån de tidigare spekulationerna att kameran skulle komma under April månad. Jag pratade idag med Daniel på Hegethorns Foto och även han menade på att ett par veckors försening var att vänta. Han hade tidigare lite finurligt sagt att de första exemplaren troligen skulle komma i mitten av April. Jag frågade idag om det fortfarande var hans uppfattning, men han backade som sagt från det. För egen del kliar det i hela kroppen, väntan är näst intill outhärdlig.
 
Hej

2007/02/23 skrev Svenska Canon följande


"EOS 1D Mark III kommer att börja levereras i början på maj, cirkapriset är
43 000 kronor inklusive moms och 34 400 kronor exklusive moms."

http://www.canon.se/About_Us/News/C...I.asp?ComponentID=426397&SourcePageID=26019#1

Det är den 4 april idag så det är ca 1 månad till Canon officiellt sagt att kameran skall börja levereras. Så man kan ju inte säga den är försenad än, men kan ju bli, vad vet jag.

Jag är psykologiskt och förhoppningsvis morfologiskt beredd att ta emot mitt ex någon gång i sista veckan i april :):)

mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Perka i Hässle?

Man blir ju mer intresserad av den där Perka i Hässle än av Canons senaste kamera.

Vem är han? Vad gör han? Hur ser han ut? Finns det någon bild på honom? Hur hamnade han över huvud taget i denna diskussion? :)

/Joakim
 
Får plåta Perka!

"Perka i Hässle" ie: "Christer i Hässlemad" är en person som är totalt OT i denna diskussion. För att hålla tråden vid liv får jag helt enkelt åka ut och plåta honom.
Med en Canon vill säga.
 
Perka är barndomsvän med en kille som jag under en period av mitt liv umgicks väldigt mycket med. Min vän som nu mera bor i England eller Spanien kommer från lilla Aneby (Småland). Jag uppdagade att Garbis också kommer från Aneby och därför ställde jag frågan huruvida han känner till Perka eller inte. Garbis, Perka och Aneby är för mig bevis på hur liten världen kan vara. För att göra begreppet Perka lite mer in topic så får han vara en fysisk liknelse för hur stora Canon Corporation är i världen. Jag kan inte föreställa mig en större fotografisk upplevelse än den, när min Mark III anländer, en riktig Perka-upplevelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.