Annons

Mappar på minneskortet (Eos 500d)

Produkter
(logga in för att koppla)

onelund

Aktiv medlem
Vet inte om jag är på rätt ställe eller om jag ställer en idiotisk fråga, men håll i er.

Har tidigare haft en Eos20D men fick för mig att skaffa något lite nyare så jag sitter här nu med en Eos500d istället, efter att varit ute o plåtat o tankat över bilderna till macen ser jag att ala bilderna hamnar i en och samma katalog.

På Eos20dán sorterades bilderna upp så fint i mappar (har för mig 100talet bilder) har jag missat någon inställning eller är det evolutionen som spelar mig ett spratt?

Vet inte om jag är på rätt ställe eller om jag ställer en idiotisk fråga, men håll i er.

Har tidigare haft en Eos20D men fick för mig att skaffa något lite nyare så jag sitter här nu med en Eos500d istället, efter att varit ute o plåtat o tankat över bilderna till macen ser jag att ala bilderna hamnar i en och samma katalog.

På Eos20dán sorterades bilderna upp så fint i mappar (har för mig 100talet bilder) har jag missat någon inställning eller är det evolutionen som spelar mig ett spratt?

evolutionen vill att du ska lära dig ett nytt spratt med osx. filer och mappar "finns inte", så det blir snällt att ringa supporten.

Nu hänger jag inte med alls,det har väl inte med osx att göra att kameran inte skapar mappar som eos 20 gjorde

Nu hänger jag inte med alls,det har väl inte med osx att göra att kameran inte skapar mappar som eos 20 gjorde

Inte säker på hur du menar att den skapar mappar.

När jag tankar över bilder (med Canons medföljande program) så skapas en mapp för varje dag under en samlingsmapp "500D". Några mappar på minneskortet blir det inte.

Jag kör Windows men det borde väl inte spela någon roll.

/P

Visst skapar kameran mappar på minneskortet!
Och om jag fattar rätt så menar du att den förut skapade en ny mapp per 100 bilder, tex IMG_1300-1399 hamnade i en mapp och sen blev IMG_1400-1499 i en ny mapp. (så gjorde min 350D). Men min 60D precis som din 500D lägger alla bilder i samma mapp. Den ska skapa en ny mapp men det är inte förens den slår runt efter 9999 tror jag det var. Betydligt senare i alla fall.

Så kort svar på din fråga: ja, beteendet är annorlunda nu mot hur det var tidigare! :)

evolutionen vill att du ska lära dig ett nytt spratt med osx. filer och mappar "finns inte", så det blir snällt att ringa supporten.

Que?... Jag precis som TS förstår inte alls vad du menar! Vad har OSX med saken att göra och varför i skulle han ringa support? Är det ett skämt jag inte förstår?...

Inte säker på hur du menar att den skapar mappar.

När jag tankar över bilder (med Canons medföljande program) så skapas en mapp för varje dag under en samlingsmapp "500D". Några mappar på minneskortet blir det inte.

Jag kör Windows men det borde väl inte spela någon roll.

/P

Det spelar dock roll att du kör Canons programvara! Pröva att stoppa in kortet i en vanlig kortläsare och surfa in på kortet genom explorer så ser du de mappar kameran skapat.

Tack ska du ha Roger Alex (Archangel79) äntligen en som har koll, lite synd att de plockade bort en funktionen då jag tyckte det va smidigt, får bygga mig ett fulhack som sorterar upp bilderna och skapar mappar :)

Canon har ökat antalet bilder som får plats i en mapp på minneskortet. Det är därför det inte blir lika många mappar numera.
Om du använder exempelvis Canons EOS utilities till att föra över bilderna från kameran med, finns det ungefär femtioelva olika inställningar för hur mappar ska skapas på datorn, som man kan göra.
Det finns andra programvaror som erbjuder samma funktion, men inte alla av dem är gratis (EOS utilities medföljer kameran).

Jo jag installerade programvaran som följde med, funkar finfint så problemet som inte var något problem är löst, tack till de som tog sig tid :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto