Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt wide till min K-x?

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Hej!
Har skaffat mig en M42-adapter till min K-x jag köpte i höstas och hittills köpt på mig 2 objektiv. Ett fast Helios 58mm och ett Optimax 70-210mm. Kanonnöjd och det är hur roligt som helst att man kan köpa användbara objektiv för småpengar.

Jag söker nu lite efter ett vidvinkelobjektiv men har verkligen svårt att hitta något som inte kostar massa. Vill "se mer" än med kitobjektivet som är 18-55mm.

Har sett en mängd 28 och 35mm, men även 23 och 29 förekommer när jag sökt på ebay.
De neråt 16mm och lägre brukar benämnas fisheye har jag sett. Dock dyra och verkar vara nyproducerade.

Finns ens det jag söker?

Fisheye är en specialeffekt som innebär 180-graders bildutsnitt. Populärt inom reklamfotografering och annan effekt-fotografi. M42 objektiven är ju konstruerade för 24x36 film och dessa objektiv hade sin storhetstid på 60-talet. Det var sanslöst dyrt och ej produktionstekniskt funktionellt att göra raktecknade objektiv vidare än 16, så därför vart de fisheye och det är fortfarande extremdyrt att göra raktecknade objektiv vidare än så, som fungerar på 24x36.

För 24x36 så är vanliga vidvinklar 20 - 35. 24 - 28 var de mest populära, med övervikt för 28.

På APS-C så blir dessa inte riktigt lika vidvinkliga, för APS-C digitala kameror har en sensor som är något mindre. Det gör att exempelvis 28 på APS-C ger samma bildutsnitt som 42 på en 24x36.

Din 18-55 kitzoom ger en vidvinkel på APS-C digitalkameror som motsvarar 28 på 24x36 film.
Ja det är rätt svårt att hitta icke-fisheye objektiv vidare än 16 på M42.
De alternativ du har är moderna objektiv för K-fattningen. Pentax DA 12-24 börjar ju på 12.
Söker du ett fast finns ju Pentax DA 14, som ger ett bildutsnitt motsvarande 20 på 24x36 film. Det är rätt kraftig vidvinkel alltså.

Tamron och Sigma har vidvinkelzoomar som konkurrerar med Pentax 12-24 till lägre priser, men utan att vara lika bra.

Tack för ett mycket utförligt svar!
Misstänkte att det låg något produktionstekniskt bakom det hela.

Ska spana vidare. Ett fast skulle funka, helt klart.
Även Pentax DA 12-24 hade varit kul, även om det ligger långt utanför.

28/2,8 finns det många av, och många med K bajonett.
Det är ju inte ett vidvinkelobjektiv, men du får ett normalobjektiv
billigt, finns även med ljusstyrka 2.

Tokina hade en 17/3,5 på 80-90talet, alltså K bajonett.
Den är ett "mindre steg" vidvinkligare än 18mm,
men är nog den bästa du kan få för rimliga pengar.
Den kom uppgraderad med autofokus ca 1996.

För 50 år sen som för 10 år sen var det 24X36mm(småbild)
som gällde. 50mm(som är normal) hade "alla", runt 100mm var vanligt
som tele, och längre brännvidd för fågel och sportfantaster.
Vanligaste vidvinkeln var 28 och 35mm, 15 och 20mm var för
extremt och dyrt för hobbyfotografen.
Men Tokina 17/3,5 kostade nog "bara" 4000:- ? för 20 år sen,
så den såldes nog en del till natur och arkitekturintresserade.

Samyang 14 f/2.8 är det jag kan komma på om du vill ha ett manuellt objektiv. Det är för K fattningen och är nyproducerat! Nypris ligger på 4 000 kr. Fungerar som ett mekaniskt K objektiv utan elektriska kontakter, så det påminner i sitt handhavande om de M42 objektiv du redan har.
Säljs av Cyberphoto.

Samyang 14 f/2.8 är det jag kan komma på om du vill ha ett manuellt objektiv. Det är för K fattningen och är nyproducerat! Nypris ligger på 4 000 kr. Fungerar som ett mekaniskt K objektiv utan elektriska kontakter, så det påminner i sitt handhavande om de M42 objektiv du redan har.
Säljs av Cyberphoto.
Jag skulle tro att Samyang 14/2,8 inte är sämre än den äldre 8/3,5 (fisheye) utan har de sex kontakter som ger A-funktionalitet (ställer man bländarringen på ”A” kan man alltså styra bländaren från kameran så att ljusmätningen fungerar som vanligt). Däremot saknas gissningsvis fortfarande den sjunde kontakten som överför mer detaljerad information om objektivet (så man får inte glömma att ställa in rätt brännvidd eller stänga av bildstabiliseringen:)

Även Tamron hade ett 17/3,5 med sitt adaptersystem som kan dyka upp på begagnatmarknaden någon gång ibland.

Cyberphoto säger objektivet enbart är mekaniskt.
Jag har inte hittat någon bild på Samyang 14 för Pentax K, bara för Nikon, så jag vet inte hur bländarringen och fattningen ser ut. På Samyangs hemsida finns enbart informationen att det är manuell fokus och finns för Pentax fattning. Alltså inga uppgifter om vilka funktioner i Pentax fattningen som objektivet stödjer.

Pentax har ljusmätning även med objektiv som saknar elektriska kontakter. Du ljusmäter genom att trycka ner en knapp på kameran som bländar ner objektivet och mäter ljuset. Men det är ingen automatisk ljusmätning kopplad till slutaravtrycket och det är ingen kontinuerlig ljusmätning.
Men, fördelen med ett objektiv som har elektriska kontakter är att du får flerfältsmätning och du kan ställa bländaren från kameran plus att P-TTL blixten också fungerar.
Utan dessa kontaker är kamerans funktionalitet mer begränsad.

Tackar alla för er input! Nu har man lite bättre koll.
Lutar väl åt att "investera" i ett modern vidvinkel-objektiv någon gång, om suget består. Om det blir ett fast eller zoom får jag se då.

Har i alla fall inhandlat två 28mm-objektiv på ebay som jag nu väntar på.
Det ena är enligt säljaren ett Chinon 28mm f/2.8, vilket jag ställer mig tveksam till. Hoppas man inte får någon skit nu när man köpt grisen i säcken. :)
Det andra ett Miranda 28mm f/2.8 (som verkar vara nån rebrandad sak, får forska lite mer)

Så nu får jag iaf lite större synfält när jag kör med m42-objektiven.
Slutade inte som jag planerat från början men vidvinklen får vänta (som student får man prioritera lite tyvärr).

Chinon är ett bra märke. De gjorde både kameror och objektiv för K-fattningen.
Miranda är ett klassiskt märke som försvann i slutet av 70-talet, de gjorde också både kameror och objektiv, verkade även ha ett samarbete med Soligor - det gamla Soligor, inte dagens som är ett annat företag.
Namnet Miranda lever vidare, men det Miranda som finns i dag har inget att göra med dåtidens.

Tips:

Vivitar 28mm f2.8 close focus ---
http://www.pentaxforums.com/forums/...on/34654-vivitar-28mm-fa31mm-replacement.html

Jag har det objektivet och det är väldigt snarlikt min DA35ltd (fokuserar nära, skarpt, kontrastrikt)

Jag har lite testbilder upplagda
http://joj.smugmug.com/Lenses/Vivitar-28mm-f28-Close-Focu/9635985_s9VUJ#655551016_HqkX9

Men det viktiga är att du hittar en Viv 28:a med "close focus" i texten på objektivfronten. Annars är de varken mycket bättre eller sämre än andra 28mm f2.8

Vill man ha något vidare än så så blir det relativt dyrt (för begagnat) från 24mm och nedåt. Nästan allt som läggs ut säljs för +1000 kr och även om många av 24mm:arna är helt ok så är mycket av det som är vidare än så endast marginellt bättre än kit 18-55.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar