Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

manuellt gammal glugg, kan ej fota utan fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej på er,

det var ett tag sedan jag var här, men nu har jag en fråga igen :).

Jag har ett gammalt mauellt 50 mm 1,7 som jag verkligen gillar färgerna i. Men jag kan inte trycka av om inte fokuspunkten blir röd.

Objektivet i sig själv har lite bakfokus, detta blir såklart än tydligare med kort skärpedjup. Så jag vill ju kompensera detta men det går inte att trycka av om inte fokuspunkten "accepterar" mitt fokusförslag.

Jag har snurrat i menyerna i kameran men inte hittat nått som verkar syfta till att lösa detta. Jag har en k-10. Försöker göra detta både med Av inställningen likaväl som manuell, men jag kan inte trycka av om det inte är i fokus (centrumpunkten, jag kan inte flytta fokuspunkten men det skulle ju inte spela roll bara jag kunde trycka av).

Jag kan tex trycka in avtryckaren och sedan tar kameran automatiskt en bild när den hittar fokus...

Finns det någon som har insikt till en lösning???

Vad kan jag räkna med att det kostar att korrigera objektivet så det inte bkfokuserar? Eller måste detta ske i kameran? Mina andra objektiv är av nyare variant o de fokuserar ok, både med auto o manuellt.

Tacksam för svar :)

Hej på er,

det var ett tag sedan jag var här, men nu har jag en fråga igen :).

Jag har ett gammalt mauellt 50 mm 1,7 som jag verkligen gillar färgerna i. Men jag kan inte trycka av om inte fokuspunkten blir röd.

Objektivet i sig själv har lite bakfokus, detta blir såklart än tydligare med kort skärpedjup. Så jag vill ju kompensera detta men det går inte att trycka av om inte fokuspunkten "accepterar" mitt fokusförslag.

Jag har snurrat i menyerna i kameran men inte hittat nått som verkar syfta till att lösa detta. Jag har en k-10. Försöker göra detta både med Av inställningen likaväl som manuell, men jag kan inte trycka av om det inte är i fokus (centrumpunkten, jag kan inte flytta fokuspunkten men det skulle ju inte spela roll bara jag kunde trycka av).

Jag kan tex trycka in avtryckaren och sedan tar kameran automatiskt en bild när den hittar fokus...

Finns det någon som har insikt till en lösning???

Vad kan jag räkna med att det kostar att korrigera objektivet så det inte bkfokuserar? Eller måste detta ske i kameran? Mina andra objektiv är av nyare variant o de fokuserar ok, både med auto o manuellt.

Tacksam för svar :)

Har du provat med att ställa omkopplaren vänster om objektivet på AF-C?
Injustering av objektivet går inte. Det är kamerans autofokusinställning som kan behöva justeras för just det objektivet. Och då ändras den för andra objektiv. Kameran kan ju inte skilja på objektiv som inte har dataöverföring. Tänk också på att när du använder AF-S för att exponera när det är skarpt, så hinner det ofta gå en liten tid från det är skarpt och kameran börjar exponera och under den tiden kan man hinna vrida fokus förbi det skarpa läget. Man får öva och göra lika varje gång. T.ex börja från oändligt och ställa närmare, lika varje gång. Sakta, sakta när det är på väg att bli skarpt. Blir du inte nöjd, så välj ett annat objektiv i stället! Har du förresten funderat på om det kan bero på mattskivans justering. Den är inte inblandad vid autofokus, men din K10 har ju inte Live-View, så när du ställer in manuellt litar du kanske på den?

Nu var det några år sedan jag använde min K10, men är det inte så att du måste in i menyn och ställa in nåt så att kameran tillåts ta en bild även om den inte tycker bilden är i fokus? På Nikon finns iallafall en sådan inställning.

Ja det är inte omöjligt, jag testade just med min K10 och ett gammalt manuellt Soligor. Och det var inga problem med att trycka av utan fokusbekräftelse.
Du har ställt spaken för fokusmetod på manuellt?

Micke.

Fotar inte mycket med MF men jag har aldrig stött på det problemet, har Du ställt in så att kameran accepoterar bländarring och ställt omkopplaren på MF så ska den exponera även när den röda pricken inte lyser, det gör iaf min K-5 och det gjorde även K-200 och K-x.

Har det objektivet ett A läge så sätt det i det så kan Du fixa bländaren med kameran och köra i AV läge, tror orsaken är a tt Du har kameran i AF läge och fokuserar manuellt men jag kan ha fel.

Det Robert syftar på är att många kameror ger möjlighet att i menyn välja mellan autofokus- eller slutarprioritering. Väljer man det förra läget så går det inte att trycka av innan AF:en har låst, medan i det senare läget så tas bilden direkt oavsett ifall AF:en har lyckats hitta rätt fokus eller ej.

Men det är dock inte denna funktion du ska leta efter (dessutom finns den ofta inte på instegskameror som t.ex. K10D), utan du ska som sagt helt enkelt koppla ur autofokusläget.

På framsidan till vänster om objektivet finns ett litet vred som är märkt AF.S, AF.C och MF. Ställ detta i läge MF så ska ditt problem lösa sig.
.

Hej Chewbacca!

Visst finns det en lösning men den är inte så lätt att bara råka upptäcka.

Gör så här:
* Gå in på Menu
* Välj längst till höger C (Spec.inst.)
* Bläddra till val nummer 36 (Användning av bländarring)
* Välj 2 Tillåten

Sådär ja, det var väl inte så svårt :)

Visst finns det en lösning men den är inte så lätt att bara råka upptäcka.

Gör så här:
* Gå in på Menu
* Bläddra till val nummer 36 (Användning av bländarring)
* Välj 2 Tillåten

Sådär ja, det var väl inte så svårt :)

Tror inte felet ligger där. Han får ju kameran att exponera.

Micke.

Så sant! Så här skulle det egentligen ha stått från början:

Gör så här:
* Gå in på Menu
* Bläddra till val nummer 34 (Låsande fokus)
* Välj Av

Precis så. Har för mig det heter catch-in focus eller nåt sån för oss som kör engliska.
Men jag tycker det är enklast att ha den på. Med AF-S tas då inte bilden förrän fokusen är rätt, i AF-C så får man fokushjälp men kan trycka av när man vill, och i M så är AF frånkopplad.

Nu är det ju nästan pinsamt... Jag hade ju såklart inte flyttat till manuell fokus, det stod på S.

Tänkte inte på det.... Borde fota manuellt oftare så man lär sig ha bättre koll..

Stort tack iaf alla.

Ni har vunnit en liter filmjölk med hemligt bäst före datum ;)

Läget där kameran vägrar att lösa ut om man inte har skärpa kan användas praktiskt när man tar makrobilder. Om man håller avtrycket nere medan man "gungar" in skärpan, kommer kameran att lösa ut när man är i läget där fokuspunkten hittar skärpa.

Läget där kameran vägrar att lösa ut om man inte har skärpa kan användas praktiskt när man tar makrobilder. Om man håller avtrycket nere medan man "gungar" in skärpan, kommer kameran att lösa ut när man är i läget där fokuspunkten hittar skärpa.

Mycket smart!
Jag har provat det och procenten snyggt fokuserade bilder ökade markant.
Är det en blomma så har man ju hela dagen på sig men tekniken är jättebra om man till exempel fotar en insekt som rör på sig.

Intressant, har även jag analoga objektiv som blir skarpt när det visar oskarpt så att säga. Blir lite gissning hur oskarpt man ska ha den och väldigt många bilder som inte blir skarpa så att säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar