ANNONS
Annons

manuellt budget-tele

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag söker ett budget tele med manuell fokus till m4/3 (med adapter) och har upptäckt att det finns många prisvärda telen mellan 85 - 135 mm med nikon fattning såväl vanliga som macron. Frågan är vilka man skall kolla lite extra efter och vilka man skall undvika? Tacksam för alla tips!

Jag hade ett nikon 200mm ais f: 4. Jag var supernöjd: fina bildfiler, smidigt med inbyggt motljusskydd, prisvärt ca. 1000sek. Nackdelar: svårt att fokusera med slr, ev ljusstyrkan.

Annars kanske en 105mm ais f: 2.5 kan var något? Det finns även gluggar i e-serien i den bränvidd du efterfrågar. Har dock inga erfarenheter från dessa.

Du får ett 180/2,8ED för bara lite mer pengar. Annars kan jag rekommendera 105/2,5 som är en mycket fin optik.

Jag är ju inte så bevandrad i nikon optik. Vad står AI / AIS för? Gissar på någon form av antireflexbehandling eller a läge på gluggen.

Nikon 75-150/3,5 Series-E är ett grymt trevligt och skarpt objektiv som nog kan funka bra på MFT. Det är ganska litet och lätt i förhållande till brännvidd och ljusstyrka och har en kombinerad zoom- och fokusring som en del gillar medan andra avskyr.

Du bör notera att de svar du får i den här tråden mycket väl kan komma från folk som bara testat objektiven på större sensorformat. MFT kräver jävligt mycket eftersom sensorn är såpass liten och du bör inte vänta dig alltför mycket ens från ett toppobjektiv som är avsett för FF.

105/2,5 använder jag på min NEX-7 med gott resultat, så den borde fungera bra också på en mindre sensor med färre pixlar.

Själv gillar jag denna kombination med Nikkor-O 35/2, blir ett kort tele på 70mm.
Kul att fokusera manuellt, lite back to basic :)

Bilagor

• DSC00494b.jpg
    DSC00494b.jpg
    75.9 KB · Visningar: 166
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar