Annons

Manuella pentaxobjektiv på digitala K10D/20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanSS

Aktiv medlem
Jag och en god vän har funderat över att använda hans mycket fina samling Pentaxobjektiv på en digital systemkamera. När man läser om K10D och nu senast om K20D så nämns det ofta att de fungerar ihop med den äldre optiken med k-bajonett. Har någon av alla fotosidans läsare egna erfarenheter av detta?
Jag har själv provat äldre nikoobjektiv på en digital nikonkamera och det var en katastrof. Kameran klarade inte att mäta ljuset och arbeta med objektivet uppbländat, dvs, om man t e x ställde in bländaren på 8 så blev sökarbilden kolsvart. Ljusmätningen blev fel och det blev svårt att fokusera - det gick dock att ta bilder. Blir det lika illa på en pentax eller fungerar bländarhanteringen så att man bara behöver fokusera manuellt? Förblir sökarbilden ljus och klar oavsett vilken bändare man ställer in ? Fungerar ljusmätningen?
 
Det finns ett antal diskussioner på forumet om detta redan, men kortfattat kan man säga att det funkar dåligt på K10D/K20D, bättre på K100D/K200D.
Den funktion pentax implementerat för att mäta vid arbetsbländare mäter fel på K10D/K20D vilket resulterar i felexponerade bilder.
 
Senast ändrad:
Tycker det fungerar utmärkt på K10D. Använder uteslutande manuella objektiv på K10D. Visst hjälper det att byta till en splitscreen sökarskiva. Men det fungerar alldeles utmärkt ändå, lite svårare bara.

Vad folk blir ledsna över är att inte de kan trycka på en knapp och det ramlar ur en perfekt bild. Men är man beredd att använda rattarna och knapparna för att ställa in sin kamera fungerar det hur bra som helst.

Sökaren blir naturligtvis mörkare om du inte har Autoläge på objektiven. Eftersom det betyder att du helt enkelt stänger igen bländaren. Och då blir det ju mörkare, logiskt.

Men med autoläge så fokuserar du ju med bländaren vidöppen och när du trycker av så bländar kameran ner. Då är det ju ljust och fint i sökaren.

Sedan har du på pentaxen stabilisering på alla objektiven och fokustrapping (vet inte hur det är på nikon), vilket ju kan vara trevligt om man bara vill vara halvmanuell ;).

Ett annat bra alternativ om man vill köra med gamla objektiv är Olympus.
 
Senast ändrad:
Jag hade tidigare Pentax K100D och använde framför allt ett gammalt "K" 24/2.8. Funkade fantastiskt bra. Köpte även ett "M" 200/4.

Nu har jag uppgraderat mig och är numera stolt K10D-ägare. Lite skeptisk var jag ju såklart eftersom jag läst mycket om att K10´an hade problem med äldre gluggar ur framför allt K och M serierna.

Nu har jag emmelrtid testat lite och är böjd att hålla med Daniel, det fungerar alldeles utmärkt. jag kör uteslutande i Av-läget och har inga som helst problem.
 
Min K10 överexponerar på små bländare. Men felet är konstant så det är hanterbart.
Ett av mina objektv, 40-2,8 verkar fungera över hela bländarskalan.
Det behövs inget "A" för att sökarbilden skall vara ljus.

Micke.
 
Kanske missat något men så länge objektivet har den här lilla gaffeln som styr bländaren så kommer du att ha en ljus sökare.
Äldre objektiv kanske saknar den.
Mina "gamla" är bara 30-35 år gamla.

Micke.
 
Hmm, tyckte det Daniel skrev lät logiskt, men fick för mig att jag använder den optiska nedbländningsfunktionen på min K100D med mina manuella gluggar.

Så jag vart tvungen att testa:
Med mitt M-50/2,0 är hela tiden sökaren lika ljus. Även likadant med mitt manuella 400.

Men det är ju så att kameran använder sig av den lilla pinnen som sticker ut från objektivets baksida för nedbländningsfunktionen. Vet dock inte hur "pinnen" beter sig med M42 objektiv, där kanske funktionen inte kan överföras till adaptern?
 
Du har helt rätt, jag vinglade iväg lite och blandade in M42 bland annat. Men mina nya objektiv har inget manuellt läge tyvärr och ... Nåja. För att göra en lång historia kort, jag menade alltså inte A läget som finns på modernare gamla objektiv som betyder att du ställer bländare från kamera.

Utan jag menade Auto läge på bländare, en del objektiv har en Auto/Manuell switch för att man ska kunna välja om kameran ska blända ner automatiskt när du exponerar (Det som Michael säger) och om den står i Manuellt läge, så är den nedbländad hela tiden, då är sökaren nedbländad också medans du fokuserar.

Vid det senare, som du kommer ha på alla M42 objektiv så brukar jag ställa in bländaren till det jag vill ha, sen ställer jag över till Automatisk så den öppnar bländaren. Därefter fokuserar jag och sen stänger bländaren genom att flytta knappen till Manuellt igen.

Men det är en helt annan diskussion. Svaret på frågan är fortfarande, det funkar jättebra, för mig, över förväntan efter allt skit jag läst.
 
F.Eliasson skrev:

Nu har jag emmelrtid testat lite och är böjd att hålla med Daniel, det fungerar alldeles utmärkt. jag kör uteslutande i Av-läget och har inga som helst problem.

I Av-läget mäter K10 med full öppning och exponerar med full öppning och då blir det rätt, kamran tar dock ingen hänsyn till vilken bländare som är vald. Prova genom mäta och samtidigt dra igenom alla bländare, det ger imgen ändring av slutartiden. (SMC Pentax 105/2.8, K-fattning)

M42 har jag ingen erfarenhet "kvar" av, gick över till K-fattning andra halvan av 70-talet. Använde dock M42 till min K2 med adapter då.

Jg har hittat en värdig ersättning för min 105/2.8, en A100/2.8 så nu är det problemet ur världen.

/Mats
 
lunma skrev:
I Av-läget mäter K10 med full öppning och exponerar med full öppning och då blir det rätt, kamran tar dock ingen hänsyn till vilken bländare som är vald. Prova genom mäta och samtidigt dra igenom alla bländare, det ger imgen ändring av slutartiden. (SMC Pentax 105/2.8, K-fattning)

M42 har jag ingen erfarenhet "kvar" av, gick över till K-fattning andra halvan av 70-talet. Använde dock M42 till min K2 med adapter då.

Jg har hittat en värdig ersättning för min 105/2.8, en A100/2.8 så nu är det problemet ur världen.

/Mats

Vid användning av M42 objektiv så mäter man alltid vid den bländare som man ställer in på bländarringen. Alltså objektivet bländar ner och sökarbilden blir mörk. Det autoläge som finns på dessa gamla pentaxobjektiv fungerar inte alls och om man har detta läge inställt är bländaren helt öppen vid användning av kamerahus med k-fattning.
Tidsautomatiken fungerar dock, men exponering sker då vid "full glugg".

Uffe
 
Zewrak skrev:
Tycker det fungerar utmärkt på K10D. Använder uteslutande manuella objektiv på K10D. Visst hjälper det att byta till en splitscreen sökarskiva. Men det fungerar alldeles utmärkt ändå, lite svårare bara.

Vad folk blir ledsna över är att inte de kan trycka på en knapp och det ramlar ur en perfekt bild. Men är man beredd att använda rattarna och knapparna för att ställa in sin kamera fungerar det hur bra som helst.

Sökaren blir naturligtvis mörkare om du inte har Autoläge på objektiven. Eftersom det betyder att du helt enkelt stänger igen bländaren. Och då blir det ju mörkare, logiskt.

Men med autoläge så fokuserar du ju med bländaren vidöppen och när du trycker av så bländar kameran ner. Då är det ju ljust och fint i sökaren.

Sedan har du på pentaxen stabilisering på alla objektiven och fokustrapping (vet inte hur det är på nikon), vilket ju kan vara trevligt om man bara vill vara halvmanuell ;).

Ett annat bra alternativ om man vill köra med gamla objektiv är Olympus.

Inressant att din K10 mäter ljuset rätt. Min, i och för sig ringa erfarenhet av K20 är att man måste provexponera och justera utifrån det testresultatet. Användbart, javisst, men långsamt.

Vad gäller Olympus. Menar du att gamla Zuíko-objektiv från analoga tiden passar och är användbara på digitala Olympushus?

Uffe
 
Jag kör alltid manuellt, sätter de värdena som känns rätt och om jag är osäker kör jag en preview. Men jag fotar inte löpare heller ;).

Vad gäller Olympus så kan jag inte uttala mig av egen erfarenhet. Men av vad jag läst är jag lite imponerad över adaptrarna till den. Jag funderar på att skaffa en som andrakamera. Dels på grund av möjligheterna med gamla objektiv (de jag har och andra) dels på grund av storleken.

Adapter för följande finns till Olympus (vad jag vet): M39, M42, Pentax K, Nikon, Olympus OM, Leica R, Praktica-B, Contax/Yashica, Canon FD/nFD, Minolta MD.

Dock ingen infinite på Canon FD/nFD och Minolta MD. Men alla har focus confirm och stabiliseringen sitter ju i huset på Olympus med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.