Annons

Manuell vitbalans på d30

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Har nyligen skaffat mig en eos d30. Mycket bra kamera, men jag får inte riktigt ordning på vtbalansen.
Använder jag dom förinställda lägena så blir bilden okej ibland. Men den vill gärna dra iväg åt grönt eller blått. Det går ju fixa till i efterhand, men det känns onödigt.

Fick ett tips från ett annat forum att använda den manuella vitbalansen.
I Canons manual så står det att man skall ta en bild på ett vitt föremål och sedan lägga in den som vitbalans.
Inga konstigheter.

Nu kommer min fråga:
Skall man ta bilden utan någon exponeringskompensation?
Bilden blir ju grå om man inte kompenserar.

Har hört att vissa till och med underexponerar ett steg när de skall sätta manuell vitbalans.

Hur gör ni?
skulle behöva lite tips.
 
Finns det verkligen ingen här på fotosidan som använder den manuella vitbalansen på sina digitalkameror?

Var är alla 10D-användare?
 
Du ska ta bilden helt utan några kompenseringar. Den vita ytan blir grå..japp.. När du sen använder bilden för att tala om att denna är vit..ja då vet kameran ju om att detta ska vara vitt. Alltså blir det vita i bilden vitt.. Enkelt va?

Tänk på att det vita området måste täcka minst utsnittsmätningen (cirklen)
 
Om man har RAW så kan man köra i det och fixa vitbalansen hemma i datorn. Annars måste kameran försöka gissa vad som är vitt. Oftast blir det OK men ibland blir det helt fel. Man märker ofta skillnad om man tar flera bilder i rad och rör på kameran en aning. Då kan bilderna ha ganska olika färger (vitbalans)
 
Har märkt att manuelt läge är det som ger bäst resultat. Om man får det att fungera.
En del av de förinställda lägena ger hemskt resultat. Tex molnläget, som alltid ger en smutsgul ton åt bilden.

Vad tror ni om det jag skrev tdigare, att en del underexponerar ett steg när de sätter vitbalansen?
Har provat men mäsker ingen större skillnad.
 
Hej, jag har också en D30 och undrar över den manuella vitbalansen- ska man ta en bild under de rådande ljusomständigheterna, eller kan man ta en bild på en vit vägg och använda den bilden som vitbalansbild i all framtid?
 
André Gustafson skrev:
Hej, jag har också en D30 och undrar över den manuella vitbalansen- ska man ta en bild under de rådande ljusomständigheterna, eller kan man ta en bild på en vit vägg och använda den bilden som vitbalansbild i all framtid?

Givetvis ska du ta "vitbilden" under just det förhållande du ska fota i. Du talar helt enkelt om för kameran vad som är vitt så inte kameran blir förvillad av det ljus som råder på stället du fotar.
 
Följdfrågor

Om jag nu tar en ny vitbalans och lägger in den i D30 :

1. Är den "permanent" eller försvinner den när kameran stängs ?

2. Hur återgår man till den "standard-vitbalans" som den hade från början ?

3. Varför är det så dyrt att gå till tandläkaren?


/ NIKLAS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.