Jewster
Aktiv medlem
Jag har vid ett flertal tillfällen då jag använt den manuella vitbalansinställningen (riktar mot vitt papper i befintligt miljöljus och trycker av) i min Olympus E-500 fått beskedet att "vitbalansinställningen misslyckades". När jag sedan ger upp och väljer alternativet att ange färgtemperaturen i Kelvin själv visar det sig att de extremaste lägena i omfånget 2000-14000K inte räcker till. Jag antar att det kan vara därför den manuella inställnigen sparkar bakut - eftersom den inte kan uppnå acceptabelt resultat i det befintliga ljuset.
Nu undrar jag om färgtemperaturomfånget på e-500 skiljer sig från andra kameror, eller om det är en standard hos alla kameror - och om andra kameror har detta problem när ljuset blir för mycket åt det varmare eller kallare hållet.
/jerry.
Nu undrar jag om färgtemperaturomfånget på e-500 skiljer sig från andra kameror, eller om det är en standard hos alla kameror - och om andra kameror har detta problem när ljuset blir för mycket åt det varmare eller kallare hållet.
/jerry.