Behöver ibland lite extra ljus till modellbilder utomhus och önskar mera kontroll över min tillbehörsblixt än vad som ges med kamerans automatik eller TTL-mätning. Den är ju så väldigt beroende av hur ljus omgivningen är och "luras" lätt av skarpt reflekterande ytor i bilden. Alltså jag vill kunna ställa in blixten manuellt samt använda separat blixtljusmätare precis som vid tagning med studioblixtar.
Kan man på ett bra sätt fixa detta? Vad behövs för grejer? Hur får man blixtljusmätaren att avfyra blixten för mätning? Vore kul ifall ni har lite tips eller erfarenheter!
Tack för svar! Jag har en Minolta Dynax7 med en Sunpak PZ5000 blixt. Det är en ganska seriös blixt med fullt manuella möjligheter. Dock finns ingen funktion för att "testutlösa" den så jag vet inte riktigt hur man skall mäta utan att ta en bild samtidigt.
När jag kör trådlös styrning så kan jag med "AEL-knappen" på kameran ge en blixt med den inbyggda blixten som i sin tur tänder den externa blixten. Men jag vill ju kunna ha den externa blixten monterad på kameran eller med blixtsynksladd för att kunna använda alla slutartider som kameran kan ge.
Kom gärna med fler infallsvinklar för jag kanske hänger upp mig på fel detaljer!
Går det över huvud taget att ansluta en synksladd till blixten? En av PC-typ alltså. Det går nämligen inte till minoltas vanliga blixtar utan att göra en väldigt jobbig och dyr investering i diverse adaptrar.
Sedan tror jag att du tänker lite fel när du vill kunna köra med alla slutartider. När man kör med blixt tänker man sällan på det viset när man kör dem som studioblixtar. Du reglerar istället effekten på blixten och bländaren.
Det jobbiga är dock att det inte går att reglera effekten när man kör trådlöst, däremot så tror jag att alla tider fungerar. Men du måste ju fortfarande kunna trigga blixten för att kunna mäta av ljuset med mätare. Så frågan är om du kan hitta en lösning på det.
Tror inte det går att ansluta synkkabel av PC-typ till blixten. Kameran har så klart denna möjlighet men på blixten finns bara ett större uttag som är till för externt batteripack.
Håller med om resonemanget med bländarvärde och reglering av blixtens styrka. Det jag menar med samtliga tider är att med en "piratblixt" så kan jag i trådlöst styrt läge endast använda slutartider på 1/45s eller långsammare! En liten miss med att välja icke original blixt.
Trist. Ett sätt är ju att montera blixten på ordinarie sko eller med TTL-kabel, ställa in den manuellt samt mäta avståndet och reglera effekten därefter. Blixten har en fin display som visar styrka, bländarvärde och korrekt avstånd. Men det känns rätt så "B" att manuellt mäta avståndet hela tiden.
Fast du borde ju iofs kunna trigga blixten manuellt. Det sitter ju fyra stift under och gissningsvis är två till för pc-synk. Kortslut dem så löser blixten ut och du kan mäta med ljusmätare. Nu vet jag inte vilka stift som gäller men det finns det nog andra som har koll på eftersom liknande frågor varit upp tidigare för länge sedan.
Om vi ändå är inne på nackdelar så kan jag tala om att orginalblixtar går det inte att ställa ner effekten på när man kör trådlöst. Fråga mig inte varför men det går inte.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.