Annons

manuell optik på digitala hus, frågor och svar, tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)

gulehe

Aktiv medlem
Jag använder väldigt ofta manuella objektiv på min canon 60d, men det är lite krångligt ibland, eller det var. Numera vet jag ungefär hur kameran mäter ljuset osv med de olika objektivet jag har. Så, tänkte vi kunde använda denna tråd till lite generella funderingar och tips i ämnet.

De objektiv jag använder mest är takumar 50 1.4 och en 35mm, samt takumar 135 3,5.

Jag börjar med ett tips!
Har haft problem med adaptern med af-confirm är lite missvisande så jag köpte en mattskiva som är anpassad för ljusstarkare optik, Kan varmt rekomenderas då man direkt ser i sökaren var fokus ligger, på nästan eller ögonen, eller öronen.

fyll på med tips och trix, eller frågor!
 
En bra mattskiva hjälper definitivt, men blir inte alltid tillräckligt exakt för att sätta skärpan exakt rätt med ljusstarka objektiv och stora bländaröppningar. För sådana tillfällen rekommenderar jag att använda liveview för fokuseringen, och då helst i kombination med så kallad peaking (de skarpa delarna av motivet markeras med färg så att man snabbt ser var skärpan ligger).

Tyvärr finns inte den här funktionen i så många kameror än så länge (det är framför allt Sony som har det i sina systemkameror), men till Canon går det att installera Magic Lantern som bland annat innehåller detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.