Annons

Manuell fokusering - olika kameratyper

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Plåtar gärna porträtt med kort skärpedjup. Många analoga 35mm kameror har dock alldeles för centrerade fokuspunkter vilket gör det svårt att lägga skärpan på ögonen vid bilder i höjdformat.

Manuellt fokus fungerar ju men efter ca 45-60 minuter är mitt öga ganska trött och "suddigt".

Är det stor skillnad på kameratyper/format i detta avseende?

Har även testat mellanformat med en Pentax 645. Bra mycket trevligare än småbild inte minst för att objektiven verkligen är gjorda för manuell fokusering. Men även där blev jag "trött i ögat".

Hur är det med större format, ger det en avgörande skillnad? Underlättar schaktsökare som på t.ex. Hasselblad 500/501? Eller är det kanske svårare eftersom man troligen jobbar med ännu kortare skärpedjup?

hej

du kan ju fokucera fört o komponera om sen.

på min hbl 500c/m har jag dels en snittbildsmattskiva o en accumate, med snittbildssökaren blir det mörkare iofs men man ser bättre om du är ur fokus.

På Canon 5D o 1D kan du byta matskiva så du får en snittbildsskiva, då är det tydligare att du är ur fokus då punkten i mitten blir tudelad.

Så det finns ju alternaiv, men först o främst kan man ju köra autofokus o soen komponera om.

Roine

japp, det ändras ju, men det beror också på hur du omkomponerar, genom vridning av kameran elelr om du flyttar dig själv i sidled.

men en mattskiva med snittbild ala gamla kamror e inte o förakta ibland.

För att tro att med en 400D skall se skillnaden som du har problem med tror jag inte med den lilla sökaren.

Har även två Mamiya, en 645E o en 1000s med vinkelsökare på, de går hyfsat att manuellfukcera så jag får bra ökon med 80mm/1.9 objektiv. Samma med hbl med 80mm/2.8 och vanligt shackt, har inte upplevt problem än.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar