Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell fokus och hjälpmedel

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag har just upptäckt tjusningen med äldre objektiv, i det här fallet ett AI-modifierat Nikkor-N 85mm/1.8, som kan köpas för en spottstyver. De ger ju helt otroliga bilder jämfört med andra objektiv i samma prisklass.

Enda problemet är ibland att hitta rätt fokus eftersom AF saknas. Detta kanske inte är något problem för de som fotograferade redan innan AF gjorde inträde. Jag hade dessvärre inte upptäckt tjusningen med fotografering då, och har därför inte lärt mig detta hantverk :-/

Från diverse Webbforum har jag dock sett att det finns diverse hjälpmedel/knep som man kan använda sig av. Ett par exempel är:

1) Använda sig av fokus-indikatorn i kameran som tänder en grön lampa när kontrasten är som störst
2) Använda en sökarförstorare så att bilden i sökaren förstoras så man enklare hittar fokus
3) Lita på synen och manuellt fokusera så att man lägger sig precis mellan de lägen då det börjar bli suddigt
4) Byta ut sökarskivan i kameran för att lättare se när man har fokus rätt
5) ???

Vilka av dessa tekniker använder ni och har ni några andra "indianknep" att dela med er av när det gällar att manuellt fokusera?

Tacksam för svar.
/Martin

PS: Ifall de spelar någon roll så har jag ett Nikon D200-hus. DS.

Jag skulle satsa på alternativ 1 och 3 -- och kanske dessutom 4, om jag skulle använda manuella objektiv väldigt mycket.

Hej, jag var förvisso med på den tiden när man fick fokusera manuellt. Jag har också en Nikon D200 samt flera manuella kanongluggar. Jag tycker det är svårt att använda sig av den "gröna punkten" och har den senaste tiden gått i tankarna att byta ut mattskivan. Jag såg nån länk nånstans för en tid sen (förmodligen på fotosidan) om detta och det verkar inte allt för dyrt eller svårt. jag tror att detta är den bästa lösningen om man verkligen tänker använda sin manuella optik i större omfattning. Det är som du säger, det finns mycket äldre optik som är mycket prisvärd.

Hälsn, Thomas

Hej Thomas och Erland

Tack för era synpunkter. Jag funderar just nu på att byta ut mattskivan mot ett bättre alternativ. Frågan är bara vilket :)

mvh /Martin

Den där tråden känner jag igen men tack ändå för tipset. Jag har beställt en mattskiva till min D200 från Virtual Village men eftersom jag inte fått den ännu så kan jag inte ge något utlåtande. Priset med frakt ligger på 240:-

mvh /Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar