ANNONS
Annons

Manuell bländarring på objektiv, förstår inte funktionen..

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Hej alla fotografer runt om i landet, ni får ursäkta min enkla fråga men jag förstår inte hur bländarringen på mitt Tamron 28-75 skall användas tillsammans med min Pentax K-7 och om man över huvudtaget ska använda den på en modern kamera där man ju lätt kan styra bländaren från kameran istället?

Har jag missat något praktiskt användnings område då man kan använda bändarringen eller sitter den där för att man ska kunna använda samma objektiv till äldre helmanuella kameror?

Tacksam för kloka svar.

Mvh
Jonas

På Pentax DSLR har bländarringen ingen egentlig funktion på objektiv som överför info om bländaren till kameran elektriskt. Då mekanisk avkänning av bländaren saknas på DSLR så kommer man förlora viss automatik om bländarringen används.

Bländarringen finns bara för kompatiblitet med äldre analoga kameror. Även relativt nya analoga systemkameror kan kräva bländarring för styrning av bländaren.

På Pentax DSLR har bländarringen ingen egentlig funktion på objektiv som överför info om bländaren till kameran elektriskt. Då mekanisk avkänning av bländaren saknas på DSLR så kommer man förlora viss automatik om bländarringen används.

Bländarringen finns bara för kompatiblitet med äldre analoga kameror. Även relativt nya analoga systemkameror kan kräva bländarring för styrning av bländaren.

Tack för ditt snabba svar, nu blev jag lite klokare :) Jag satt nämligen idag och höll på testa detta och blev fundersam men nu vet jag.

Mvh
Jonas

Jag har just varit ute med en gammal kamera, som går att använda med mina moderna objektiv just tack vare att de har bländarring:) Ett annat användningsområde är när objektivet sitter på en icke-automatisk mellanring eller på en makrobälg. Eller om man vill vända det bakochfram, vilket kan ge fina närbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar