ANNONS
Annons

Manuell 28 mm med pentaxbajonett

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har en gammal vivitar 28 2.8 manuell glugg till pentax som jag gillar att använda. Tråkigt nog är den inte världens skarpaste. Tänkte därför höra om det är någon som kan vägleda mig i 28 mm djunglen, det finns ju hur många som helst. Allt från pentax orginal optik till tokina, sigma och allt vad de heter. Det verkar nästan som alla som har tillverkat objektiv någon gång har gjort ett 28 mm med pk bajonett. Jag söker ett litet smidigt objektiv som är skarpt redan på 2.8 (det är inte vivitar). Tack på förhand!

Jag har en gammal vivitar 28 2.8 manuell glugg till pentax som jag gillar att använda. Tråkigt nog är den inte världens skarpaste. Tänkte därför höra om det är någon som kan vägleda mig i 28 mm djunglen, det finns ju hur många som helst. Allt från pentax orginal optik till tokina, sigma och allt vad de heter. Det verkar nästan som alla som har tillverkat objektiv någon gång har gjort ett 28 mm med pk bajonett. Jag söker ett litet smidigt objektiv som är skarpt redan på 2.8 (det är inte vivitar). Tack på förhand!

äger ett sigma 28mm 2,8 (mini wide kallas det). Köp inte det. Inte skarpt vid 2,8. Mycket mer värt att använda kitobjektiv än det iaf. Är också intresserad av ett som är skarpt.

Gamla objektiv

Även om många påstår att deras gamla objektiv är superskarpa o.s.v., skall man ha klart för sig att det finns brister vad gäller antireflexbehandlingen. Sensorn har annan yta än film och "filmobjektiv" kan därför leverera sämre upplösning än objektiv som är gjorda för digitalt.

lma

pentax 28 mm a,k,m

Har försökt sätta mig in i vilka som finns, pentax har gjort en hel drös 28 mm objektiv utan AF. Nedan följer en lista över de som jag känner till.

Pentax-A 28mm F2
Pentax-A 28mm F2.8
Pentax-M 28mm F2
Pentax-M 28mm F2.8
Pentax-M 28mm F3.5
Pentax-k 28mm F2
Pentax -k 28mm F3.5
Pentax-k 28mm F3.5 Shift

lothar har säkert rätt angående gamla objektivs reflexbehandling osv. Men jag hoppas ändå hitta en manuell 28 mm som i alla fall är hyfsad skarpt. Drömmen hade förstås varit en manuell motsvarighet till 31 mm limited men det kanske är att hoppas på för mycket.

Jag har i ett tidigare "Nikon-liv" ägt ett Sigma som jag var mkt nöjd med:
Sigma Miniwide 24mm 2,8.
Den versionen som har 18 cm närgräns avses, den har jag nu köpt i Canon AF-version, lika skarp och lika gediget byggd den.
Trots byte till Olympussystemet kunde jag inte låta bli köpa den när den erbjöds i en annons för ett tag sen...har tanken att framöver skaffa nåt beggat canon EOS-hus, pga den fina Sigma 24:an och ett par andra EOS-kompatibla gluggar jag "sparat"...

Sigma 24mm/2,8 miniwide är skarp i mitten på 2,8, och skarp över hela ytan vid 5,6...vid 4 är den "klart OK" men lite tamare i kanten än vid 5,6-11.

Fysiskt mkt bra, inte mkt till glapp om den använts normalt, mitt exemplar har inga glapp alls.
Bra reflexbehandling, och den är grymt liten.,

Viss distorsion stör.. tex horisonten kröks om den inte hamnar i mitten...

Det finns två versioner av M 28 f/2.8. Jag vet inte vid vilket serienummer som de ändrades, men nyare M 28 f/2.8 har högre skärpa än tidigare versionen. Jag har haft M 28 f/2.8 och tyckte det var ett härligt objektiv med en romantisk färgteckning, alltså den gick något åt det varma. Väldigt behagliga bilder tog jag med det.
Sålde av det därför att jag upplevde att 28 inte är en brännvidd som jag använder frekvent på digital systemkamera.

tredjeparts tillverkade 28 mm objektiv med pentax bajonett

Fortsätter mitt 28 mm nördande med tredjepartstillverkad optik. Ska försöka mig på en liten summering över vilka 28 mm objektiv det finns som passar till pentax. Skulle vara fint om ni andra ville fylla på om jag har missat något och gärna komma med synpunkter över vilka som är bra och vilka som bör undvikas.

Albinar 28mm F2.8
Astron 28/2,8
Auto Sunagor MC CD/II 2.8/28mm
Chinon 28/2,8
Cosina 28/2,8
Expert MC 28/2,8
Hanimex 28/2,8
Image 28mm f/2
Kalimar 28mm f2.8 MC Auto Macro
Kiron 28mm F2 MC
Makinon 28mm f2.8 Auto
Miranda 28mm, f2.8 MC
Promaster Spectrum 7 28mm f/2.8
Rikenon XR 28/2,8
Sigma 28mm F2.8 Mini Wide II
Tamron Adaptall-2 02B 28mm F2.5
Tamron 28mm F2.8
Tokina RMC 28/2,8
Tokina EL 28mm f2.8
Vivitar 28/2,8

Alla gamla Pentaxgluggar som har SMC-coating brukar funka
bra med dslr.De är bättre antireflexbehandlade än de flesta
andra från motsvarande tidsperiod.
Har själv ett A 24/2,8 och ett M 20/4 och de funkar förträffligt på mina dslr.
Det enda kruxet är att ljusmätaren mäter lite fel,så man får kolla varje glugg
och sedan korrigera med plus eller minus.Bara min gamla *istD mäter rätt.

Fler udda?

Fortsätter mitt 28 mm nördande med tredjepartstillverkad optik. Ska försöka mig på en liten summering över vilka 28 mm objektiv det finns som passar till pentax. Skulle vara fint om ni andra ville fylla på om jag har missat något och gärna komma med synpunkter över vilka som är bra och vilka som bör undvikas.

Albinar 28mm F2.8
Astron 28/2,8
Auto Sunagor MC CD/II 2.8/28mm
Chinon 28/2,8
Cosina 28/2,8
Expert MC 28/2,8
Hanimex 28/2,8
Image 28mm f/2
Kalimar 28mm f2.8 MC Auto Macro
Kiron 28mm F2 MC
Makinon 28mm f2.8 Auto
Miranda 28mm, f2.8 MC
Promaster Spectrum 7 28mm f/2.8
Rikenon XR 28/2,8
Sigma 28mm F2.8 Mini Wide II
Tamron Adaptall-2 02B 28mm F2.5
Tamron 28mm F2.8
Tokina RMC 28/2,8
Tokina EL 28mm f2.8
Vivitar 28/2,8

Kan tillägga ett som jag sålde -08, helmanuellt även om namnet kan låta modernare

Focal MC Auto 1:2.8 28mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar