Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manualer? När fotosidan finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Fick min 10D i veckan, men har inte hunnit läsa manualen ännu, så jag har en enkel fråga.

Hur slår man på så att den alltid sparar en JPEG vid sidan av RAW filen? Jag har varit under c.fn. och valt vilen storlek jag vill ha på JPEG:en men får ändå bara en RAW fil.

Den sparar alltid en jpg samtidigt som RAW, det är inget man kan stänga av. jpg-filen drar du sen ut ur RAW-filen med exvis. Canon File Viewer Utility. Du hittar det under File>Save File>Extract Save JPG.

Aha, jag som hoppades på att man skulle slippa Canon program i.o.m. den funktionen, eftersom jag har CF läsare i ett antal olika datorer som jag använder till lite olika ändamål, synd.

Det finns nog andra program för att extrahera jpeggen.. Men det behövs ett program. Canons File Viewer är rätt okej..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar