Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manual till 404Si

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan hitta en maual till minolta dynax 404si på nätet?

Fråga två blir; det finns ett antal program som man kan fota med, ett av dessa är en blomma, det innebär väl macrofotografering, men vad gör det prograqmet med kameran?

Det finns vidare ett program som ser svart ut, med en vit person och en sol eller måne på. Vad är det för program och vad gör det för kameran?

Tack!

Beställ hos Minolta Sverige istället!

Jag behövde en manual till en Dynax 500 Si (tror jag den hette) för något år sedan. Jag mailade till Minolta Sverige och frågade om jag fick köpa en.
Det kom en bunt med A4-papper som någon stackare hade stått och kopierat helt gratis. Förmodligen hade de ingen riktig kvar att skicka ut.
Så det är ju värt ett försök.

/Lennart

Mmm, tack för tipset, men jag åker utomlands om en vecka och det är därför jag tänkte ta och friska upp minet lite. I vilket fall som helst lär inte manualen hinna hem hit innan jag åker. Får kolla vad som står om 500si.

marcus_karlberg skrev:
Fråga två blir; det finns ett antal program som man kan fota med, ett av dessa är en blomma, det innebär väl macrofotografering, men vad gör det prograqmet med kameran?

Det finns vidare ett program som ser svart ut, med en vit person och en sol eller måne på. Vad är det för program och vad gör det för kameran?

Det där med blomman (som kallas närbildsprogram eller makroprogram eller nåt) vet jag inte riktigt vad det gör, det kanske väljer en mindre bländare än "vanligt" program för att få större skärpedjup (som annars kan vara besvärligt kort).

Det andra programmet är ett nattporträttläge. Vitsen med det är att man ska fotografera med blixt, men att den ändå kör med långa slutartider (uppmätt som om man hade varit utan blixt). Poängen med det är att saker nära kameran (t.ex. en person) blir upplysta av blixten, och att saker långt borta exponeras tillräckligt länge för att synas de också.

Förutom nattporträttprogrammet som faktiskt gör något vettigt, så är inga av de där programmen särskilt klipska. Det är bara små modifieringar av det vanliga "P"-läget, där de gör lite olika saker i de lägen där man kan välja olika kombinationer av bländare/slutare. Sportläget favoriserar korta slutartider, porträttläget vill ha stor bländare (och dessa två innebär ju i praktiken samma sak...), landskapsläget vill ha liten bländare (för stort skärpedjup).

Japp, nu har de lovat att skicka en ny från Minolta.

Och nej, jag använder egentligen aldrig programmen, det jag var nyfiken på var mest om det var ett nattprogram eller ett motljusprogram. Nåväl, som sagt, man klarar sig nog bäst utan dem.

marcus_karlberg skrev:
Och nej, jag använder egentligen aldrig programmen, det jag var nyfiken på var mest om det var ett nattprogram eller ett motljusprogram. Nåväl, som sagt, man klarar sig nog bäst utan dem.

Ett nattporträttprogram borde väl funka även som motljusgrej (att den exponerar som om det inte fanns nån blixt, men blixtrar ändå för att ljusa upp motiv i förgrunden).
Det är det enda "program" jag någonsin använt på min 505si, i alla andra fall har jag använt S- eller A-läget för att berätta för kameran vad jag vill (förutom det vanliga P-läget, vilket är det mest flitigt använda).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar