Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerat foto i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Satt igår och läste Barometern där det fanns en artikel om "Ryssland satsar åter på kärnvapen". Det tillhörande fotografiet visar en öppen kärnvapensilo med två soldater varav den ena tittar ner i silon. Hans placering på marken, silons "lock" och placeringen av hans huvud gör att han ser misstänkt inklippt ut (för att göra bilden mer intressant?).

Jag tror att denna nyhet fanns att läsa i många dagstidningar då den kommer från TT. Jag har varit i kontakt både med dom samt Scanpix som levererade bilden. TT hänvisar till Scanpix och Scanpix säger att dom inte har någon möjlighet att hitta bilden med så lite information. Tydligen har man ingen kontroll på vilka bilder man levererat till TT's artiklar.

Någon annan som sett fotografiet och har en teori? Nyheten publicerades 2007-02-08.

Eller så kan det vara så att de levererar flera hundra bilder till TT och inte är särskilt intresserade av att leta rätt på just den bilden för att du är nyfiken. De har nog att göra ändå.

I övrigt så är Scanpixs system högt automatiserat så det är inte säkert att någon har handlagt bilden över huvud taget. Istället kommer det upp en rapport om att TT köpt en arkivbild och det skapas en faktura.

/Maverick

Kan mycket väl vara som du säger. Vad som dock intresserar mig mest är huruvida bilden är manipulerad eller ej. Får jag skanna fotot och publicera det här?

olle_sandstrom skrev:
...Får jag skanna fotot och publicera det här?...

Tror inte det, men kanske det är ok med ngn form av citaträtt?

I vilket fall - Kanske du kan hitta bilden på Barometerns hemsida? Jag har själv letat, men hittar inget. Dock är sajten väldigt slö och inbjuder inte till längre tids sökande.

Ganska intressant att veta om Barometern använt en manipulerad bild. Det skulle få mitt förtroende för tidningen att hamna ganska nära noll. Typ i nivå med Stålmannen. Inte riktigt, men nästan.

Nyheten är trots allt inhandlad från TT och fotot kommer från Scanpix så Barometern går fri för mig (om det nu ens är ett manipulerat foto det handlar om).

Jag tror inte man har så många utrikes-nyheter på hemsidan så du kan hitta fotografiet där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar