Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerad bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat runt slottet i Uppsala. Har inte lärt mig än inställningar på kameran och sådant så bilderna blev ganska mörka. Jag är ju annars jätte nöjd med bilderna förutom som sagt att de blev mörka. Väl hemma använder jag Photoshop och deras hue/saturation och brightness/contrast. När jag sedan lagt in dem i mitt album så undrar jag om det kallas manipulerad bild eller ej samt vilken teknik som jag ska välja för bilden, färg, kolorerad, retuscherad eller annat?

Öppna ditt album, klicka på Lägg till bild.

Då får du en länk med utförlig information om vad som enligt Fotosidan räknas som manipulation.

Oavsett vad man har för individuella åsikter om manipulation, så är det bra att alla här på Fotosidan använder EN definition på vad en manipulerad bild är.

Edit: Samma länk till Fotosidans definition finns även vid bildvisning

Senast ändrad:
Tack

Tack för svaret. Ska läsa det.
Har ändrat i bildinfot till att de två bilderna på slottet är manipulerade så att inga missförstånd ska ske.

ANNONS