Annons

MANGO Fashion använder min utan tillstånd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuana

Medlem
Hej!

Igår fick jag reda på att klädbutiken Mango har använd och använder en av mina bilder på deras T-Shirt utan mitt tillstånd. Bilden har jag skapat själv och tillhör ett konstprojekt som jag har jobbat med sedan 2011. Och jag har aldrig sålt bilden till någon.

Jag trodde först det var bara i Stockholm T-shirten såldes men tydligen är det över hela världen (genom internet) och i göteborg hade dom precis sålt ut. Företaget har även gjort reklambilder för T-Shirten och den säljs även av andra butiker som en "Mango Photoprint T-shirt"

Bilden är även coverbild till en bok som jag jobbar med så det kan påverka mig riktigt mycket. Då bilden relateras till en T-shirt och inte min bok.

Jag har aldrig varit med om något så här stort. Vart ska jag vända mig? Jag vet det är många som kan ta lärdom av det här därför jag delar med mig det som har hänt.

Tacksam för tips! om jag ska fakturera dom. Vad ska man fakturera när ens bild har sålts över hela världen? Bilden har även gjorts om.

Mango Online Butik:
http://shop.mango.com/GB/p0/mango/c...01&n=1&s=prendas.tops&ie=0&m&ts=1352979572000


Original bilden:
http://tuana.se/portfolio/the-last-princess/
 
Steg ett, prata med företaget och försök komma till en lösning.
Steg två, stäm företaget i tingsrätten och kräv din rätt.

Eftersom det känns som att det är rätt mycket pengar inblandade, kan det helt klart vara värt att stämma. Annars är det som sagt en process som kan bli rätt kostsam.
 
Först prata med företaget, kanske att ta råf från en advokat innan du gör det kan också vara på sin plats till att börja med?
Som du skriver kan det handla om rätt mycket pengar beroende väl på deras försäljning eller nåt och i sådana fall är det nog bäst att ha någon kunnig inom den juridiska biten vid sin sida.
Det hade varit min reaktion :)
 
Otroligt att dom vågar stjäla en bild och trycka upp, det kostar ju dom pengar och ju mer pengar dom gör på sin produkt desto värre åker dom dit. Snacka om självframkallande ångest haha.
 
Det är ju faktiskt rätt sjukt att de bara snott bilden utan att ens fundera på vad som kommer hända. Jag menar hur svårt hade det varit att köpa bilden eller välja en annan?

Av en så pass etablerad butik dessutom. Skall bli intressant att följa detta. Skulle tro du har rätt att stämma dom på rätt mkt pengar.
 
Man undrar ju hur de kommit över bilden. Jag gissar att det krävs lite mer än en liten lågupplöst bild från nätet för den här typen av produktion.
 
Man undrar ju hur de kommit över bilden. Jag gissar att det krävs lite mer än en liten lågupplöst bild från nätet för den här typen av produktion.

Jag tror att det kan räcka med bilden, som laddas ner när man sparar den från TS länk … det var bra kvalitet på den …

Uppenbar bildstöld! Gör som de andra redan sagt. Kontakta företaget, försök komma med en överenskommelse.
Lyssnar de inte. Betalar de inte stäm dem.
 
Mycket märkligt. Undrar hur det gått till, om det är ett misstag eller en medveten bildstöld.

Man tycker ju att de som är i position att designa trycken på ett så pass etablerat företag borde ha koll på vad hen sysslar med. Finns ju en hel del kläder med tryck på, kanske finns där fler liknande fall.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
oops!
Antingen har de sett eller fått tipps om tråden … eller så har TS varit i kontakt med dem.

Hoppas du (TS) han ta skärmdumpar …
 
Tack!

Vill börja med säga tack!

Vi förhandlar med Mango, Jag har fått hjälp av duktiga jurister och allt fler hör av sig som vill hjälpa till.

Om ni googlar "Tuana Aziz Mango" så märker ni hur stort detta är.
Svensk media har inte snappat upp men många tidningar utomlands har gjort det.

Jag är inte så aktiv på fotosidan, Men jag vill dela med mig min historia med er så fort allt detta är klart. Jag vill hjälpa andra fotografer som har råkat ut för samma sak. Det gör så otroligt ont när någon ändrar i ens konstverk och använder det utan tillstånd och ens namn syns inte någonstans.

Det här handlar inte om sätta dit någon eller tjäna massa pengar. Hoppas ingen missförstår mig. Speciellt media.

Önskar bara att folk förstod att man kan inte googla hitta en bild och ändra om och använda. Google är bara sökmotor google är inte en bildbank som ger ut gratis bilder.

Åter igen tusen tusen tack för all support. Det är så himla många som hjälper mig vet inte hur jag ska tacka alla! <3

http://tuana.se/portfolio/the-last-princess/
 
Skriv inte på någon klausul om tystnad om detta går till förlikning. Du har rätt att få betalt även utan sådan klausul. Och så får vi kanske också veta hur detta slutar. :)
 
Men dåså.
Då kommer jag som konspirationsteoretiker in på banan och tänker direkt att ni alla gått på en stor reklamkupp. Fotografen säger ju själv att han redan uppmärksammats på fotobloggar så varför inte dra nytta av nätmedias snabbhet att reagera och sprida sitt namn ytterligare.
Som redan sagt så behövs det ju en hyggligt bra förlaga för att kunna printa i t-shirt-storlek och att få tag i det på skärmdumpar är väl inte någon hit.

Nu kommer det att hagla skit på mig, men det får så vara.
Tack för mig.
 
Men dåså.
Då kommer jag som konspirationsteoretiker in på banan och tänker direkt att ni alla gått på en stor reklamkupp. Fotografen säger ju själv att han redan uppmärksammats på fotobloggar så varför inte dra nytta av nätmedias snabbhet att reagera och sprida sitt namn ytterligare.
Som redan sagt så behövs det ju en hyggligt bra förlaga för att kunna printa i t-shirt-storlek och att få tag i det på skärmdumpar är väl inte någon hit.

Nu kommer det att hagla skit på mig, men det får så vara.
Tack för mig.

Ja, men verkar dock inte som om TS behöver mer uppmärksamhet gällande både bilderna som produceras eller detta fall med Mango!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.