Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 190XPROB & kulled 488rc2 - K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Sålde iväg mitt gamla stativ tillsammans med min gamla kamera och behöver därför köpa nytt (stabilt!) stativ.

Användningsområden:
* Bära omkring enstaka heldagar på utflykter, julaftnar och födelsedagar.
* Fota i studion hemma
* Har inga tunga objektiv, utan det är K10 med ev ett Sigma EX 18-50 och ext.blixt som kommer vara den tyngsta kombon. Att köpa långa tunga dyra telen är inget för mig.

Stativet måste inte vara superlätt (kolfiber går bort pga priset och att jag inte kommer bära på det så mkt).

Kikade på Scand.Photos jubileumspaket med 055'an men känner att den kanske är lite för tung för mig. Så 190XPPROB verkar vara lagom. Men väljer en stabilare kulled i 488'an istället för 486 som man kan köpa i paket.

Vad tycker ni? Blir stativet den svaga länken om jag köper 488'an istället för 486'an? Är 486 + 190 en mer matchad kombo än 190 och 488?
 
Passa dig för 486:an, väldigt lätt att stöta till spaken så att kameran tippar och slår i objektivet.
190 stativet har väldigt klena ben i nedersta läget, inget jag skulle satsa på.
Mv/G
 
Hmm... låter sådär kul.

Har snöat in lite på kolfiber iaf. För runt 3000 för man en Velbon sherpa 635 med 71Q-huvudet.

Blir ca 1000 kr i prisskillnad. Då får man ett stativ man orkar bära med sig vart som helst. Avskyr att känna att man måste köpa nytt för att ändamålen ändras.
 
gunte skrev:
Passa dig för 486:an, väldigt lätt att stöta till spaken så att kameran tippar och slår i objektivet.
Mv/G

Inget jag märkt av alls faktiskt, i vilka situationer upplever du det?

Jag kör Manfrotto 055XPROB + 486RC2, i efterhand kanske jag skulle valt 488RC2 då jag intalat mig att jag säkerligen skulle uppskattat "panning" funktionen på den. Vilket jag trolitvis aldrig skulle användt om jag hade den, men gillar du att ta panorama foton så...
 
Mortella skrev:
Inget jag märkt av alls faktiskt, i vilka situationer upplever du det?

Jag kör Manfrotto 055XPROB + 486RC2, i efterhand kanske jag skulle valt 488RC2 då jag intalat mig att jag säkerligen skulle uppskattat "panning" funktionen på den. Vilket jag trolitvis aldrig skulle användt om jag hade den, men gillar du att ta panorama foton så...

Kombon 055xprob och 488rc2 leder just nu. Men så läste jag ett test i Kamera&Bild som bara gav den 5 i stabilitet... Anledningen till att jag köper 055 istället för 190 är just för stabiliteten. Åandrasidan så var de andra stativen i testet riktiga dyringar för över 3000 för bara stativ...

Sen är ju frågan hur tunga grejer man tänkte ha på. Vet inte vad mitt tyngsta paket väger, men det är nog inte över 2 kg. Så för mig blir 055 så stabilt så det räcker och blir över.

Skall åka till Scand. Photo och klämma på dem idag. Hoppas de har Velbon 635 på lager också så man får uppleva känslan live.
 
Jag har XPROB055 med 488RC2 och den håller en 400D med batterigrepp och en 70-200/f4.0 IS stilla utan objektivfäste.
Så stadigt är det om det inte blåser för mycket.
Det blir bättre avvägt med gluggfäste.
 
Zimsson_1 skrev:
Jag har XPROB055 med 488RC2 och den håller en 400D med batterigrepp och en 70-200/f4.0 IS stilla utan objektivfäste.
Så stadigt är det om det inte blåser för mycket.
Det blir bättre avvägt med gluggfäste.


Kul med erfarenheter av samma kombo som jag tänkt!

Jag har K10D och det tyngsta som kommer köras på den är kameran + en lånad Sigma EX 18-55 och ext.blixt. Så ditt paket är både högre och tyngre än mitt. Objektivfäste är inget jag kommer ha på något av framtida objektiv... Objektivfäste = DYRT ;) :D Fotar mest inomhus eller utomhus i bra väder. Helgutflykter när det är bra väder osv. Så det lutar som att denna kombo blir bra för mig.

Dock så blir det TUNGT och det är väl det som talar emot det. 3,4 kg för mig är lite saftigt att bära på. Hade ju tänkt att hänga det på min Slingshot 200... snacka om snevikt. Dessutom så har man en 2-åring (och en make) som man får hålla koll på. ;)

Hmmm... Får se hur stabiliteten är i Velbon kolfiber. Vill INTE känna att jag ångrar mig och vill köpa kolfiber istället...
 
Det var jag som testade Manfrotto 055 i Kamera&Bild. Som du nämnde så var de flesta stativen i testet en hel del dyrare. Testet handlade om lite större och dyrare stativ. En femma i betyg betyder ändå att stativet är klart godkänt. du får helt klart mycket stativ för pengarna. Man får med andra ord vad man kan förvänta sig. Det är ett väldigt robust och stryktåligt stativ som är enkelt att handa. Dessutom har det ett hyfsat andrahandsvärde vilket kan vara bra om man efter ett tag, av någon anledning, vill byta.


När det gäller panoreringsfunktion i en kulled så handlar det inte i första hand om att kunna ta panoramabilder. Det handlar i stället om att kunna vrida kulleden sidleds utan att kulans position förändras. Då man kanske har mest nytta av det är när man tar bilder i höjdformat. Då har man dragit ned kulan så man använder en av de slitsar som brukar finnas i kulans fäste. Om man då vill kunna vrida kulan en aning sidleds är det väldigt praktiskt att ha ett panoreringsreglage. Alternativet (486) är att lyfta och vrida på hela stativet.
 
Behöver man verkligen ett superstabilt stativ för såpass vidvinkligt objektiv?

Jag har 190XPPROB med 488RC4 och är mycket nöjd. För mig är det lagom kompromiss mellan stabilitet och vikt. Fotograferar mest med vidvinkel dock. Men även de få bilderna tagna på längre brännvidder (upp till 300 mm) ser bra ut. Även om de var tagna vid stilla väder.

Allt detta utan stenpåsar/kameraryggsäckar eller andra stabiliserade medel på kroken vilket ger extramarginal vid behov.

Håller förresten med Robin. "Panoramafunktionen" är suverän för ändamålet han beskriver. Den är nästan ett måste!
 
Har klämt på 190XB och 055XPROB nu och tyvärr tror jag att de båda går bort. Gillade 055'an bäst, höjdmässigt och stabilitetsmässigt, men den var på tok för klumpig för mig att få med mig på utflykter.

190'an var för kort. Vet inte om det finns någon längre 190? Vet inte vad som skiljer de olika 190-modellerna åt.

Däremot gillade jag 486-huvudet! Så nu funderar jag på att köpa någon Feisol-variant. Får räkna på mellanskillnaden. Men om det blir någon av ovanstående så blir det 055'an. Maken är över 190 och jag är över 170 så lite höjd måste det vara på stativen.
 
Jag tycker det är lite fel att som många rekommenderar i första hand titta på hur lång man är och sedan välja stativ som passar. Titta i stället på vilka dina behov är. Behöver du i första hand ett lätt och smidigt stativ eller behöver du längsta möjliga? Risken är att man köper ett stativ där man endast använder fullt utdragbara ben någon enstaka gång, medan man desto oftare lämnar det hemma för att det är för klumpigt.

Spelar höjden mindre roll, men att du kommer att stå och titta i kameran i timmar och inte klarar att böja på ryggen. Då ska du ha ett tillräckligt långt stativ. Är man ornitolog är däremot längden av största vikt då man kanske står i timmar och kollar efter fåglar.

När det gäller längden ska man även ta med kulledens och kamerans höjd samt att ögat sitter en bit ned på huvudet. Därför brukar man klara sig med ett stativ som är några decimeter kortare än sin egen längd.

190'an var för kort. Vet inte om det finns någon längre 190?

Det skiljer endast någon enstaka cm mellan de olika 190-modellerna.


Vet inte vad som skiljer de olika 190-modellerna åt.

190MF3
Kolfiber, tredelade ben, snäpplås, mittpelare går att tvärställa.
190MF4
Kolfiber, fyrdelade ben, snäpplås, mittpelare går att tvärställa.
190MFV
Kolfiber, tredelade ben, snäpplås.

190XPROB
Aluminium, tredelade ben, snäpplås, mittpelare går att tvärställa.
190WNB
Aluminium, tredelade ben, snäpplås, borttagbar mittpelare.
190XDB
Aluminium, tredelade ben, skruvlås, vändbar mittpelare.
190XV
Aluminium, tredelade ben, snäpplås, vändbar mittpelare.
 
Robin, Tack för oerhört utförligt svar! Det är sant, jag måste ju inte ha ett jättehögt stativ. Tyvärr så känns nog 190'an lite klen. Visst, bra mkt stabilare än mitt gamla Hama men ändå. Köper hellre lite stabilare och tyngre än för nära Hama-stadiet. FInns det inget mellanting mellan 190 & 055? Vill kunna gå lågt ner typ, 20 cm. Vill kunna tvärställa mittpinnen. Vill inte behöva använda mittpinnen så mkt för normalfotande.

Just nu så ser det ut som att något kolfiberstativ är det jag "behöver", men de är liiiite för dyra. Suck!

Saknar stativet något oerhört. Tog årets julfoton på dottern och fick rörelseoskärpa på nästan varenda bild då jag endast hade enbenare till hands. :(
 
Om du vill kunna fotografera på 20cm höjd behöver du ett stativ som går hela vägen ned i spagat då kameran och kulleden tar ca 20cm.

Manfrotto har inget i storleken mellan 190 och 055. Däremot så finns 055 med kolfiber, men då kostar det som sagt lite mer.

Andra alternativ i kolfiber kan vara Velbon med sin serie Sherpa Pro. Lite lättare, men lite klenare än Manfrotto.

Sen finns det även utmärkta alterniv i trä. Trevliga att hantera (även när det är kallt) hyfsat lätta och väldigt stabila. De är däremot aningen mer skrymmande när de är ihopfällda. Tyska Berlebach hittar du hos www.photax.se och svenska Stabil hos www.stabil.nu. Jag har testat dem båda med utmärkta resultat. Dessutom är de även väldigt snygga.
 
Nu har jag klurat och klurat. Ena stunden så vill jag köpa 055'an och andra 190'an. Detta är ju jobbigare än objektiv-köp!!!

Ena stunden så lutar det åt 190'an då jag vill sätta den på väskan och inte störa mig på att den är tung och i vägen. Lätt att bära med sig så den ofta är med.

Andra stunden så lutar det åt 055'an för att slippa känna att man köpt ett för klent stativ och slängt 2000 i sjön för 190'an.

Tredje stunden så klurar jag på ett i kolfiber, men är de lika stabila som 055'an? Är inte det svårt då vikten spelar stor roll?

Fjärde stunden så funderar jag på ett Feisol 3441SB el likn. Kolfiber och _ser_ bra ut på bilderna. Har läst bra saker om det, men också att det finns dåliga erfarenheter (som alltid), men lite läskigt är det att köpa då man gärna vill klämma på det först.

Trästativ är nog inget för mig. Verkar otympligare än alu och kolfiber.


Det lutar _nästan_ åt att köpa 055'an så man har ett stabilt stativ för hemmabruk och få dagsturer. OM jag upptäcker att jag vill bära omkring det mer så får jag ta den smällen då. Då kan man köpa ett billigare 190 el likn utan funktioner......

ÅNGEST!

(Egentligen borde jag köpa ett bättre standardobj. än kit 18-55, men vad för nytta har jag av det om jag inte har stativ för studiofotande?!)
 
Det låter som att det är ett 055 du ska ha. Kolfiber är ungefär lika stabilt som aluminium. De har båda små fördelar gentemot varandra vad gäller stabilitet. De stora skillnaderna är däremot pris och vikt.

Vare sig du väljer aluminium eller kolfiber är 055 ett bra stativ och ett bra köp. 190 är mer av en kompromiss, men för många fungerar den bättre.
 
divander skrev:
Det låter som att det är ett 055 du ska ha. Kolfiber är ungefär lika stabilt som aluminium. De har båda små fördelar gentemot varandra vad gäller stabilitet. De stora skillnaderna är däremot pris och vikt.

Vare sig du väljer aluminium eller kolfiber är 055 ett bra stativ och ett bra köp. 190 är mer av en kompromiss, men för många fungerar den bättre.

Du har så rätt. Jag sov på saken och maken tyckte också att 055'an är bäst att köpa. Så blir det! Köper den med 488rc2-huvudet så passar snabbfästet från min monopod - om jag har med mig båda och vill alternera (av någon anledning). Eller så kan man låta snabbfästet sitta på (även om jag inte gillar att kameran "vickar" med snabbfästet på.)

Tack för tips och råd! :)
 
divander skrev:
Det låter som att det är ett 055 du ska ha. Kolfiber är ungefär lika stabilt som aluminium. De har båda små fördelar gentemot varandra vad gäller stabilitet. De stora skillnaderna är däremot pris och vikt.
055 MF3 Magfiber Pro väger 2 kg
055 XPRO B väger 2.4 kg
(055 XB väger 2.3 kg, men har väl sämre mittpelare?)

Frågan är alltså om 4 hekto lägre vikt är värt cirka 1300 kronor?

Jag funderar också på att köpa ett Manfrotto 055 av något slag.

(PS: Helst skulle jag nog vilja ha ett Manfrotto Neotec, men då börjar priset rasa upp till nivåer som jag är tveksam till. DS)
 
Intressant tråd. Jag har själv den senaste veckan gått igenom samma vånda som du beksriver. Valet har stått mellan ett Manfrotto 190 och ett 055 XPRO B. Även jag kom till exakt samma slutsats som du.

Det blev alltså ett Manfrotto 055 XPRO B + 488Rc2 i ett paket med tillhörande väska från Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac

I morgon ska jag till posten och hämta ut det och förhoppningsvis kunna ta mina första bilder med längre slutartider. Det känns nästan som julafton när man var liten även om det är en månad för tidigt ;-)

mvh /Martin
 
boldten skrev:
Intressant tråd. Jag har själv den senaste veckan gått igenom samma vånda som du beksriver. Valet har stått mellan ett Manfrotto 190 och ett 055 XPRO B. Även jag kom till exakt samma slutsats som du.

Det blev alltså ett Manfrotto 055 XPRO B + 488Rc2 i ett paket med tillhörande väska från Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac

I morgon ska jag till posten och hämta ut det och förhoppningsvis kunna ta mina första bilder med längre slutartider. Det känns nästan som julafton när man var liten även om det är en månad för tidigt ;-)

mvh /Martin

Kul!!! Mitt problem är att Hegethorns som är billigast inte har de på lager. :S Så jag är inte jätteivrig till att beställa då jag inte vet när jag får det. Skall maila och kolla.

På Mediamarkt kostade bara stativet 1590 kr och de säljer bara 486'an. :S
 
Sådär! Nu har jag beställt 055xprob och 488rc2-huvudet. Skönt att ha samma snabbplatta till både monopoden och trebenaren. Håller på att vänja mig vid att alltid ha snabbplattan på kameran. Gillar inte att det "vinglar" när man ställer den ifrån sig... men det är väl en vanesak.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.