Annons

Manfrotto 055 CLB

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Kikade lite efter ett flexibelt stativ och detta verkade ganska intressant. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/055clb.php

DOCK så gillar jag inte att det är så dåligt med billiga paket. Visst, stativet kostar ca 1200:-

Men personligen anser jag att man ska få med en kulled för den summan. Finns det nåt liknande stativ som inte gör mig pank? Jag vill inte lägga till 700 kronor för en led! Då blev det "billiga" stativet alldeles för dyrt..

Är jag en snålj-vel eller, huvvaligen? Jag har minst lika svårt att köpa objektiv också då alla bra kostar minst 4000-6000 kr.. Hjälp en snålgubbe på traven vetja! ;)

Du kan få köpa mitt Manfrotto 055 WNB i fint skick för 800 + frakt(postpaket 125kr) Lite billigare blir det ju ;-)

Tyvärr så är det nog så att de stativ + kulled du får för så mycket mindre än 2000kr kan du nog lika bra vara utan.

Den här tråden har en hel del bra information, lite olika alternativ, samt en del bra länkar (varav undertecknad har bidragit en del :) ).

BME skrev:
Tyvärr så är det nog så att de stativ + kulled du får för så mycket mindre än 2000kr kan du nog lika bra vara utan.

Den här tråden har en hel del bra information, lite olika alternativ, samt en del bra länkar (varav undertecknad har bidragit en del :) ).

Vilken tråd? ;) Tror bestämt att någon missat att klistra in länken, hehe.

Hejåhå.. 2000 spänn.. kanske man skulle satsa på ett riktigt ljusstarkt objektiv istället :p

Man får vad man betalar för, så enkelt är det faktiskt.

Ett bra stabilt stativ är en väldigt viktig utrustning som man absolut inte bör snåla in på.

Billiga rangliga stativ kommer bara göra dig vansinnig när du skall använda dom, så köp ett riktigt stativ från början så slipper du kasta bort pengar i onödan.

Manfrotto 055 skall väl vara hyffsat för pengarna, så Mattias erbjudande tycker jag du skall nappa på.

kent.

Flaggskepp skrev:
Kikade lite efter ett flexibelt stativ och detta verkade ganska intressant. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/055clb.php

DOCK så gillar jag inte att det är så dåligt med billiga paket. Visst, stativet kostar ca 1200:-

Men personligen anser jag att man ska få med en kulled för den summan. Finns det nåt liknande stativ som inte gör mig pank? Jag vill inte lägga till 700 kronor för en led! Då blev det "billiga" stativet alldeles för dyrt..

Är jag en snålj-vel eller, huvvaligen? Jag har minst lika svårt att köpa objektiv också då alla bra kostar minst 4000-6000 kr.. Hjälp en snålgubbe på traven vetja! ;)
Billigare får du inte ett hyggligt stativ för. Allt under 3000 för stativ och kula är att anse som billigt om grejerna är stadiga och bra. Uppenbarligen så är stadiga kulleder svåra att göra, därav de hutlösa priserna på kvalitetsprodukter. Stativen är dock i många fall en märkesfråga. Så länge du håller dig till lättmetallstativ så blir de inte så mycket bättre och stadigare än Manfrottos 055 serie. Det du betalar extra för hos märkesstativen är lägre vikt och kanske lite bättre kvalitet på skruvar o dylikt. Förhållandena är nog ganska så lika även på kolfibersidan, dvs att de billigare varianterna är nog lika funktionella men kanske något smäckigare byggda, och med sämre professionell finish. Ett stativ är dock aldrig bättre än sin kulled och oavsett hur bra kulled du har så finns det andra faktorer som spelar in på graden av vibrationer. Batteripack exempelvis, är en faktor som förtar kulleders prestanda. Man måste också titta på snabbfästen och stativfästen, hur pass anpassade är de i sammanhanget. Mycket att tänka på, är det.

Manfrotto 055 Pro B + kulled får man väl för ungefär 2000 kr och det verkar ju bra vad jag förstår. Har provat det själv för makrofoto och det funkar bra och har spagat- och ett särskilt horisontalläge för kameran också.

Re: Re: Manfrotto 055 CLB

paul innergård skrev:
...
Batteripack exempelvis, är en faktor som förtar kulleders prestanda. Man måste också titta på snabbfästen och stativfästen, hur pass anpassade är de i sammanhanget. Mycket att tänka på, är det.
För detta kan jag mycket varmt rekommendera en L-platta från Kirk Enterprises. Gör att vertikalhandgreppet sitter som berget. Dyrt, men värt vart enda öre!

Re: Re: Re: Manfrotto 055 CLB

BME skrev:
För detta kan jag mycket varmt rekommendera en L-platta från Kirk Enterprises. Gör att vertikalhandgreppet sitter som berget. Dyrt, men värt vart enda öre!
Synd att dylika lösningar inte finns tillgänglig för alla märken o modeller, verkar onekligen vara ett suveränt tillbehör. Jag hade gärna betalat 1300-1500 extra för mitt vertikalgrepp om det bara varit bättre kameraanpassat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar