Annons

Manfrotto 055 carbon vs. Velbon Sherpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellenius

Aktiv medlem
Jag har kikat lite på dessa två och har lite svårt att förstå spec.skillnaden för maxlast, 8kg för Manfrotto vs. 5kg för Velbon. Stämmer dessa siffror i praktiken? De känns ungefär lika stabila, men Velbon är något lättare och har en del andra fördelar, som t.ex. delbar mittpelare och utbytbara fötter.
Jag har tänkt att stativet jag väljer ska klara ett gimbalhuvud samt ett 500mm tele med pro- alt. semiprohus m. batteripack som mest.
Vad säger ni, duger något av dessa, eller bör man gå på något stabilare?
 
Ska bli intressant och se fler svar. Själv stod jag inför samma val. Valde Manfrotto 055 C 3delat. Framför allt för jag tyckte det var lite rejälare byggt, med kraftigare låsspännen på benen. Är mycket nöjd och gillar den låga vikten jämfört med mitt gamla tunga 055 i metall. Spec på 8kg maxbelastning verkar trovärdigt, och med så tunga grejor som du tänker lasta på, tror jag 055C klarar det, men inte ett stativ med mindre maxlastkapacitet.
 
Jag har hört nu från flera håll att Manfrottos specade maxlast verkar trovärdig, vilket kanske också är en av orsakerna till den något högre vikten jmfr m Velbon (men ändå mkt lätt). Jag börjar med den tredelade 055, så får jag prova om den är stabil nog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.