iSolen.se
Guest
Jag har inte avkrävt dig någonting. Du påstod att det fanns regler som förbjöd vissa saker, jag ville läsa dem och bad dig om hjälp med en länk.
Jag förstår fortfarande inte vilka "regler" du avser. Att man inte får ljuga? Vem menar du skulle ha upprättat/nedskrivit dessa regler?
Jag har jobbat på alla stora svenska dagstidningar (utom DI, som jag av olika anledningar tackade nej till i våras). För övrigt, på vilket sätt skulle Aftonbladet vara mindre "mönsterföretag inom etik" än någon annan dagstidning?
Nej, jag läste innantill i den text du själv skrev i #91, och dessutom länkade till. (Jag tror inte att de med "event" syftar på en kaffemugg):
"Shutter klassar de redaktionella bilderna så här:
Documentary images: Images that document an event or subject of human interest
Illustrative images: Images that illustrate an event or subject of human interest through staging"
De regler som definierar vad man får och inte får arrangera för redaktionella bilder. Gärna med en underrubrik dokumentärt, eller hellre dokumentärt nyhetsfoto.
Det är knappast godtycke som gäller, nog kan vi lita på redaktionella bilder även för svenska media...eller?
Aftonbladet var den tidning som hade lägst förtroende av media (dvs inkl radio och tv) för nåt år sedan, jag ska se om jag kan hitta källan.
Edit: Detta var inte den källan men det är rätt tydligt:
"Endast 12 procent har förtroende för vad Expressen och Aftonbladet skriver, enligt undersökningen"
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/02/17/lagt-fortroende-for-kvallstidningarna/
Nu kommer du väl med ett inlägg om att etik inte är samma sak som förtroende, med någon twist om att jag är okunnig eller inte kan läsa. Gör gärna det. Förtroendet är ändå närmare noll än närmsta konkurrenten. Övriga kan plocka fram popcorn och cola.