Graal
Avslutat medlemskap
Jag använder ju numera Nova Monochrome framkallningstankar med smala och djupa fack, istället för skålar. Har två tankar med vardera tre fack i varje. När jag kopierade idag upptäckte jag att jag trätt ner bilden i stoppbadet först. Jag har ibland Selectol Soft i första facket, Dektol i andra och stoppbad i tredje. Men idag körde jag bara enbads med Dektol i första och stoppbad i andra. Va inne i samma tänk som vid tvåbads och tänkte att det var Dektol i andra varför kopian stoppades ner först i det facket. Tyckte det dröjde för bilden att framträda men snart började det hända lite. Trodde det var fel på papperet för det tog väldigt lång tid att få svärta. Kom så på att jag trätt ner bilden i stoppfacket först, men då det blev framkallat lät jag bilden vara kvar och till slut, efter flera minuter, såg svärtan bättre ut. Fixerade sedan och tände ljuset och där fanns en ganska kornig bild med lite lägre kontrast.Så nu vet jag att det går att framkalla bilder även i stoppbad.
Min teori varför det fungerar är att vissa emulsioner innehåller framkallningsämne för att accelerera framkallningen. Någon som har något annat förslag?
Min teori varför det fungerar är att vissa emulsioner innehåller framkallningsämne för att accelerera framkallningen. Någon som har något annat förslag?