ANNONS
Annons

Man kan framkalla i stoppbad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag använder ju numera Nova Monochrome framkallningstankar med smala och djupa fack, istället för skålar. Har två tankar med vardera tre fack i varje. När jag kopierade idag upptäckte jag att jag trätt ner bilden i stoppbadet först. Jag har ibland Selectol Soft i första facket, Dektol i andra och stoppbad i tredje. Men idag körde jag bara enbads med Dektol i första och stoppbad i andra. Va inne i samma tänk som vid tvåbads och tänkte att det var Dektol i andra varför kopian stoppades ner först i det facket. Tyckte det dröjde för bilden att framträda men snart började det hända lite. Trodde det var fel på papperet för det tog väldigt lång tid att få svärta. Kom så på att jag trätt ner bilden i stoppfacket först, men då det blev framkallat lät jag bilden vara kvar och till slut, efter flera minuter, såg svärtan bättre ut. Fixerade sedan och tände ljuset och där fanns en ganska kornig bild med lite lägre kontrast.Så nu vet jag att det går att framkalla bilder även i stoppbad.

Min teori varför det fungerar är att vissa emulsioner innehåller framkallningsämne för att accelerera framkallningen. Någon som har något annat förslag?

Hoppas inte du har läck mellan facken ?

Nej det finns inget läckage där. Men framkallare kommer ju i stoppbadet hela tiden via kopiorna. Och detta var första bilden som framkalldes. Stoppet ändrar färg när det blir overksamt eller neutralt/basiskt. Men det framkallade trots att det var surt. Det var Fomatone MG-papper som användes. Det framkallar snabbt, bara efter några sekunder kommer svärtan tvärt. Tror det papperet innehåller ovanligt mycket accelererande framkallningsämnen i emulsionen. Men det är bara en teori.

Har du provat att framkalla i rent vatten? Om det är acceleratorerna i papperet som spökar borde det väl funka minst lika bra som med stoppbad.

Har du provat att framkalla i rent vatten? Om det är acceleratorerna i papperet som spökar borde det väl funka minst lika bra som med stoppbad.

Nej jag har inte provat det men det kan ju faktiskt gå det med? Film går bra att framkalla i urin har jag både läst om och sett exempel på. Det blir långa framkallningstider och kornigt resultat där också. Tror den som gjorde det hade två timmars framkallningstid i urin.

Enligt den gamla boken "Fotoskolan" har vissa plastpapper för maskinframkallning ett inbyggt framkallningsskikt för att skynda på processen. Kan ditt ha det?

Film går bra att framkalla i urin har jag både läst om och sett exempel på. Det blir långa framkallningstider och kornigt resultat där också. Tror den som gjorde det hade två timmars framkallningstid i urin.

Tror du att det går snabbare om man dricker några koppar kaffe och tar några c-vitamintabletter innan man kissar i dosan?

Enligt den gamla boken "Fotoskolan" har vissa plastpapper för maskinframkallning ett inbyggt framkallningsskikt för att skynda på processen. Kan ditt ha det?

Det här är inget plastpapper ( Fomatone MG 532 II)men eftersom det får svärta så snabbt tror jag det har någon slags pådrivare/accelerator. Och visst kan det röra sig om ett framkallningsskikt även här?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar