Annons

Mamiya vs Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Har inte ens fått tillbaka min första framkallning av min gamla rolleicord (ja, gammal men nyköpt såklart) och har redan blivit extremt "Vill-Ha"-galen och spanar och letar för fullt efter en ersättare/medhjälpare till min digitalkamera. Har läst alla recensionerna här på FS hundra gånger om, om de kamerorna jag hoppas ha en utav inom en acceptabel framtid.

Hasselblad 500 C/M eller en 503 CW om jag hittar en (inom Min prisradie) till ett ok pris och sedan Mamiya RZ67 Pro är dom jag fått upp ögonen för och ändrat mig om och om igen om vilken som passar mig bäst. Kommer nog fota det mesta med den om jag någon gång köper en (lite arkitektur, natur, porträtt, kanske produkt, you name it).

Men till frågan, eller fajten ;)

På dom bilder jag sett tagna med dessa kameror så visar Mamiya bättre kvalité men det kanske inte är bra och tillräckligt med exempel jag sett. Har verkligen hasselblad så sjukt bra kvalité som folk säger eller är Mamiya likvärdiga? Och uttalas Mamiya 'Mamaja' eller 'Mamija'? :)

Mamiya eller Hasselblad?

hej

jag har ju 500c/m samt två mamiya, dock 645

min erfarenhet om du kalrar dig med 645 är att du kan få massor bra prylar i båda dessa system för få pengar idag.

ett 645 mamiyasystem med tre bra gluggar (45, 80 o 150), hus o mätprisma kostar idag beg ca 5 000, medan du får ge ca 7 kkr för ett bra 500c/m med en 80mm/2.8 planar CF samt A12 mag.

skillnaden i formatet är ju en annan resa, vad jag förstår skall man undvika de äldre 6x7 mamiyahusen utan det e de senaste som gäller o då är priset flera resor illa ju.

Det e den analys jag gjorde då jag gick för 645 o hbl, 645E är ett underbart hus, men har dock fast filmhållare, dvs ej löst mag, men sjukt ljus sökare o lättarbetad. HBL e ju en hbl o lite ovant med den typen av sökare.

Är sökarbilden i hasselblad uppochner? Har tittat på de olika Mamiya 645 och var sugen på en sån tills jag såg att formatet var 6x4,5. Men priset på dom lockar starkt ändå. Tycker ju såklart Hasselblad är sjukt mycket snyggare och ser mer välbyggd ut än alla Mamiya men som många beklagar sig över är ju priser på objektiven inte vänliga för fattiglappar som mig i kameravärlden. Ska titta runt lite efter bilder tagna med 645, är ändå ett tag tills det kan bli något.

den e inte upponer, men den rör sig lurigt i sidled, man tycker man vrider vänster o bilden far till höger, blir ju den effekten.

min erfarenhet att hbl känns mer solid o stadigt byggd, ljusår bättre än 1000s tex.

men många hbl e nu rätt gamla, 40 år eller så o behöver nog service, tex kan magsinens matning kärva o läcka ljus.

en annan anspekt du kan tänka på att snart borde beg digitalbakstycken dyka upp till rimliga priser, då kan det vara bra ha ett hus där de passar o gör sig bra.

Roine

Det är ju lite svårt att bedöma den optiska kvaliteten från komprimerade bilder på nätet så jag skulle inte lägga allt för stor vikt vid dem. Mina jämförelser har jag gjort med delförstoringar i A4-format, typiskt 60% resp 80% av negativet (Hbl/Mamiya).

Jag har använt Mamiya 645 1000S med 80mm och 150mm samt Hbl 500 C/M med 50, 60, 80, 120 & 150mm (även Hbl H1/H2 med 120 & 150mm) och för mig var valet aldrig svårt. Jag kan se tydlig skillnad mellan gruppbilder tagna med respektive tillverkares kamera till Hasselblads fördel. (Skillnaden är dock betydligt mindre mellan Fujioptiken till autofokuskamerorna och Zeiss-gluggarna till gamla Hbl V-serien.)

Må vara att Mamajan (mitt uttal) var lite äldre och mer sliten än den bladare jag själv köpt men jag gillade aldrig 645an; vare sig formatet, att hålla den, att använda den eller optiskt. De första 500C/M tillverkades 1970 och kan nog behöva en rundsmörjning men de tillverkades ända till 1994 så det finns nyare ex. Själv fick jag betala en styv hundring för att få ljusslussen på ett gammalt magasin servad och utbytt vilket var väl investerade pengar (totalt kostade magasinet mig runt 500kr; en flaska whisky, ett flak öl och en hundring i servicekostnad!). Optiken är tyvärr dyrare till Hbl precis som ni säger, den är också mer komplicerad med inbyggd centralslutare (dyrare service).

David Knapman på Procamera Landvetter brukade ha ett fast pis på rundsmörjning och service av Hbl-hus, mag och valfri optik upp till 250mm men jag vet inte om han har det fortfarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar