Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mamiya 7II
- Trådstartare lotelo
- Start datum
hasse lundberg
Aktiv medlem
Jag brukar räkna med ca: 70% av nypriset (generellt).
Givetvis beror det på skick och ålder.
Men ligger man mellan 60-80% och känner lite med "magen" också så kan nog båda parter bli nöjda. En 7II är ju givetvis inte så vanlig samtidigt som det inte är så lätt att hitta en köpare och detta spelar ju in på prisnivån för båda parter.
Sålde min första via internet och fick endst en intressent, som köpte den, men har nu köpt en igen.
Har du en projektor över?
Får man fråga vad du fick den för?
Givetvis beror det på skick och ålder.
Men ligger man mellan 60-80% och känner lite med "magen" också så kan nog båda parter bli nöjda. En 7II är ju givetvis inte så vanlig samtidigt som det inte är så lätt att hitta en köpare och detta spelar ju in på prisnivån för båda parter.
Sålde min första via internet och fick endst en intressent, som köpte den, men har nu köpt en igen.
Har du en projektor över?
Får man fråga vad du fick den för?
lotelo
Aktiv medlem
Tack Hans. Då har jag anledning att skämmas och samtidigt känna att jag gjort ett riktigt kap. Men nu återstår ju att lära sig kameran också.
Vad jag fick den för? Hmm, ibland skämtar man ju till med något utan att ha en aning om vad man får i utbyte Han fick min AV1 med ett objektiv och blixt, en trasig gräsklippare, trimmer och lite andra små trädgårdredskap i utbyte. Jag ska ändå flytta till lägenhet Tyvärr inget över, det lär bli till att köpa till en hel del själv också nu..
/Lotta
Vad jag fick den för? Hmm, ibland skämtar man ju till med något utan att ha en aning om vad man får i utbyte Han fick min AV1 med ett objektiv och blixt, en trasig gräsklippare, trimmer och lite andra små trädgårdredskap i utbyte. Jag ska ändå flytta till lägenhet Tyvärr inget över, det lär bli till att köpa till en hel del själv också nu..
/Lotta
hasse lundberg
Aktiv medlem
Lycka till, hoppas kameran fungerar bättre än gräsklipparen du bytte med ;-)
Optiken koster ju en liten slant den med.
Men man får ju en riktigt vidvinkel, dela 7II'ans brännvidd med 2 så motsvarar det 35mm! (grovt räknat)
Varför skämmas?
Jag bjöd på en ATL1500 en gång men gav av misstag ett bud för en ATL1000, fick den då inga andra var intresserad, det var ett fint köp för mig.
Optiken koster ju en liten slant den med.
Men man får ju en riktigt vidvinkel, dela 7II'ans brännvidd med 2 så motsvarar det 35mm! (grovt räknat)
Varför skämmas?
Jag bjöd på en ATL1500 en gång men gav av misstag ett bud för en ATL1000, fick den då inga andra var intresserad, det var ett fint köp för mig.
Senast ändrad:
lotelo
Aktiv medlem
objektik
Tänk vad lyckat det kan bli fast man bjuder på något annat än man tror. Själv hade jag inte ens hört talats om 7II fast jag var ju inne på att skaffa mellanformat ändå. Men med den vidvinkeln låter det kanske inte som en exemlarisk "porträttkamera". Har surfat runt i butikerna för att söka objektik. Någon rekommendation om jag mest kommer att fotografera natur och människor? Får ett 80 någonting? med men kan ju behöva fler. Jag sparade ju ändå in summan på huset så...
/Lotta
Tänk vad lyckat det kan bli fast man bjuder på något annat än man tror. Själv hade jag inte ens hört talats om 7II fast jag var ju inne på att skaffa mellanformat ändå. Men med den vidvinkeln låter det kanske inte som en exemlarisk "porträttkamera". Har surfat runt i butikerna för att söka objektik. Någon rekommendation om jag mest kommer att fotografera natur och människor? Får ett 80 någonting? med men kan ju behöva fler. Jag sparade ju ändå in summan på huset så...
/Lotta
hasse lundberg
Aktiv medlem
Ska du fotografera porträtt bör du väl ha ett 150 (motsvarar då ett 75mm i 35mm), sökaren blir ju lite liten då, det är ju en mätsökarkamera och en liten ram i sökaren visar vad som kommer med på filmen. förstår jag dig rätt, har du ingen optik nu?
Sökaren är ju ljusstarkare i 7II än i 7'an vilket ju gör det lättare att ställa inskärpan.
Ska upp till Gruvön och jobba i veckan, om du vill kan jag ta med mig min 7II med optik så får du känna på dom.
Kan även ta med mig 720 och 900 nm IR-filter, klipper allt under dessa våglängder, garanterat skillnad från rödfilter. (58mm - har stepupp ringar 52 och 55 till 58mm) Du plåtar ju lite IR har jag förstått.
Skicka ett mail direkt till mig så fall.
Sökaren är ju ljusstarkare i 7II än i 7'an vilket ju gör det lättare att ställa inskärpan.
Ska upp till Gruvön och jobba i veckan, om du vill kan jag ta med mig min 7II med optik så får du känna på dom.
Kan även ta med mig 720 och 900 nm IR-filter, klipper allt under dessa våglängder, garanterat skillnad från rödfilter. (58mm - har stepupp ringar 52 och 55 till 58mm) Du plåtar ju lite IR har jag förstått.
Skicka ett mail direkt till mig så fall.
Sumpen
Aktiv medlem
Grattis till ett bra kameraköp!! Jag har suktat efter en Mamiya 7 eller Mamiya 6 ett tag nu. Det måste vara den ultimata resekameran för mellanformat. I och med att det inte finns någon spegel så blir vidvinklarna lättare att tillverka vilket medför att de har en mycket fin kvalitet.
Hur går det med sköljen? Har du monterat den än?
/Erik
Hur går det med sköljen? Har du monterat den än?
/Erik
lotelo
Aktiv medlem
Aha ingen spegel. Fick också fram något om ultimat resekamera vid en websökning. Får nog läsa på en hel del nu, för sanningen är att jag inte vet vad det är jag skaffat.
Sköljen är testad men den kommer inte att användas på riktigt förrän efter jag flyttat i dec. Ett användbart och bra köp det med tror jag
/Lotta
Sköljen är testad men den kommer inte att användas på riktigt förrän efter jag flyttat i dec. Ett användbart och bra köp det med tror jag
/Lotta
hasse lundberg
Aktiv medlem
hasse lundberg
Aktiv medlem
Nej, det är 2 helt skilda kameror.ville2002 skrev:
...måste fråga en enkel fråga bara ...är det så att otiken som passar till 645 systemet...passar även på mamiya 7...?
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Ett litet tips.
På www.tradera.com så är det auktion på ett 80mm objektiv till Mamiya 7. Priset? ynka 3000 kr! och det är knappt använt. auktionen slutar 19:22 ikväll. och nej, det är inte jag som har auktionen.
Länk direkt till gluggen:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1396318
På www.tradera.com så är det auktion på ett 80mm objektiv till Mamiya 7. Priset? ynka 3000 kr! och det är knappt använt. auktionen slutar 19:22 ikväll. och nej, det är inte jag som har auktionen.
Länk direkt till gluggen:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1396318
ville2002
Aktiv medlem
...på tradera ska man bara köpa mot postförskott...en erfarenhet som jag har som både köpare och säljare på tradera...
...det finns några finna Mamiya 7 och objektiv på www.ebay.com just nu...i fall du du vill ha ett tips...
...det finns några finna Mamiya 7 och objektiv på www.ebay.com just nu...i fall du du vill ha ett tips...
hasse lundberg
Aktiv medlem
Erfarenheten som Axel och jag har fått är väl snarare att man ska se och hålla i varan innan man betalar.
ville2002
Aktiv medlem
´...med den inställningen ska man inte köpa något på nätauktioner...själv ser jag auktioner över nätet...bl.a. ebay.com och tradera ...som en positiv tillgång till fotoprylar..till ett lågt pris...de flesta auktioner...går ändå rätt till...Jag har själv skickat pengar till både Ryssland och USA...och fått mina prylar helt i det skick som säljaren har beskrivit, både i annons och per konversation över mailen...