Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 645AFD eller Pentax 645AF-N2

Produkter
(logga in för att koppla)

bakfickan

Medlem
Råd om vilken man ska välja!!
Tänkte köpa nått av dom kit som finns.
Någon som har dessa och kan hjälpa mig??

Jag kollade upp Contax 645 (mest teoretiskt) och den vinner pa kvalite, funktioner och Carl Ziess objektiven.
Minus ar: Carl Ziess objektiven! De ar skitdyra! Systemet overhuvudtaget ar ganska dyrt och det kommer vara svart att fa tag i tillbehor i framtiden eftersom den formodligen inte kommer salja allt for bra. (den kommer i en konstig tid)

Mamiyan har ett gammalt beprovat system, manga tillbehor, billiga objektiv (M645 objektiven kan ocksa anvandas). Du kan anvanda lattillgangliga sokare till Pro (TL) och sa finns de nya ZD bakstyckena.

Fredrik Calabrese skrev:

Minus ar: Carl Ziess objektiven! De ar skitdyra! Systemet overhuvudtaget ar ganska dyrt och det kommer vara svart att fa tag i tillbehor i framtiden eftersom den formodligen inte kommer salja allt for bra.

Dessutom har ju Kyocera lagt ner tillverkningen av Contax, så du har säkert rätt i att märket inte kommer sälja allt för bra.

MVH/Stefan

Blandade ihop Pentax och Contax. Var val ganska trott,

Jag kollade aldig pa Pentax eftersom den inte har utbytbara bakstycken.

Ja du kan anvanda Mamiya M645 objektiven pa AF fast du maste blanda ner for ljusmatning.

Efter lite sökning på nätet har jag funnit att även den gamla serien 645-gluggar passar till nya 645AFD. Dock finns det ingen automatisk nedbländning med kombinationen. Därför måste man komponera bilden och ställa skärpan innan man kan blända ner för att mäta ljuset och exponera. Jobbigt om man inte plåtar på full öppning hela tiden.

I olika forum önskar sig ägare till den gamla serien objektiv att man ska impletera stöd för manuella objektiv i de nya kamerorna.

Pentax har lite fler och roliga objektiv i sitt sortiment.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar