Annons

Mall för att hålla 120 negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Jag och en vän fick ett projekt där vi skulle digitalisera negativ av 120 film. Jag har bra erfarenhet av att fota av 35mm negativ tidigare så tänkte fota av även dessa.

För 35 negativ och dia har jag en adapter som sätts på objektivet som håller filmen. Men den är för liten för 120 film.

Jag byggde istället ett enkelt ljusbord av en glasskiva och en diffus lampa jag har för ljussättning vid filmning normalt sett. Men då många av negativen buktar så behövde jag något sätt att hålla de plant mot glasskivan. Så jag testade att designa en hållare och tog hjälp av en vän som skrev ut den.

De negativ vi hade är 9x6, jag gjorde öppningen något mindre(56x82mm) så att den har ett par mm runt negativet att vila på. Jag ritade modellen i sketchup.


Unknown.jpg

3015544E-CEDD-4BBC-8B11-6829A748D8F6_1_201_a.jpeg

Utskriften blir lite grov men då basen skrivs ut först på ett plant underlag så blir den så korrekt och resten blir kosmetiskt.

9300F79E-5C41-4465-8B88-E74BE3EF9969_1_201_a.jpeg

De två avlånga hålen på sidorna är till för att lägga i fyra AA batterier. De är bara där för att tynga ner ramen något. Negativen är inte så motståndskraftiga men det är skönt med lite vikt i ramen.

Ramen fungerade bra, det är fortfarande en del jobb med att fota av negativen men fullt hanterbart och nu är iaf fasthållningen av negativen inte den besvärligaste delen. Jag använder öppningen i ramen med för att se till att hålla kameran parallellt mot den, inte perfekt men gott nog. Jag har inget reprostativ så får ha ett vanligt stativ vid bordskanten och justera det tills rätt placering uppnåtts.

Har aldrig ritat någon utskrivningsbar modell innan men gjort lite andra saker i sketchup, aldrig skrivit ut något heller för den delen. Var ganska roligt, förstår att en del gör detta till hobby. Jag har laddat upp filen till Thingiverse, men det tar 24 timmar innan den länken fungerar. Det finns säkert bättre filmhållare men om någon vill ha denna så kommer den finnas där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.