Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrotub till D40 - snälla hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

steffo100

Medlem
Hej alla,
Har köpt en makrotub på tradera till min dotter i julklapp.
Tyckte det kunde vara en billig och rolig grej, för att inte säga lagom för min strama budget.

Tuben består av fyra ringar varav den ena sätts i orginal objektiv, sedan monteras olika ringar och sist ett fäste till kamerahuset.

Nu när jag testat lite kan jag inte ta av ringen som sitter i objektivet! Vågar inte ta i för hårt och undrar om man kan montera dessa ringar felaktigt så de inte går att få bort?
Var försiktig vid monteringen och ringen på objektivet gick på fint.

Kan någon hjälpa mig - det sitter en blank skruv på ringen jag inte förstår vad den skall vara till.

Något tipps till hur jag får bort ringen från objektivet, så är jag tacksam.

kan ses på tradera..
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=104046084

tack steffo

Det du kallar "skruv" är en knapp du måste hålla in eller dra ner för att objektivlåset ska släppa.
Det är samma typ av lås som när du håller in knappen på kameran när du vill lossa objektivet.

Hur justerar man bländare med sådana mellanringar, om man har optik av G-typ (som ju saknar bländarinställning på objektivet)? Jag gissar att D40:an är utrustad med paketglugg, som ju samtliga är av G-typ.

Per.

Det kan man mig veterligen inte.

Bl 22 för jämnan, alltså? Jag tycker mig ha läst något trick med att blända ed till valfri bländare, innan man tar objektivet av kameran, eller något åt det hållet. Jag tänkte att Steffo kanske behövde den infon också.

Per.

PS: Intressant omformulering, Fogel70! Jag tyckte den första versionen var elegantare. DS

Av bilderna har jag lite svårt att tyda om detta är varianten där "skruven" styr bländaren eller om det bara är till för att lossa objektivet, men det står det att den inte har bländarkontroll så förmodligen är det skruven som är låsmekanismen. Inte alls omöjligt att det kärvar när det är nytt.

Även om det är möjligt att montera snett och då få det att kärva ihop så måste man vara rejält oförsiktig för att inte märka det. Dessutom syns det tydligt, så det är nog knappast fallet här.

Det finns mellanringar med både elektriska kontakter och förlängning av armen som sköter bländaren, men de är (minst) drygt fem gånger så dyra. Sen finns det de med en skruv där man kan ställa bländaren manuellt och de verkar vara drygt dubbelt så dyra.

Det du kallar "skruv" är en knapp du måste hålla in eller dra ner för att objektivlåset ska släppa.
Det är samma typ av lås som när du håller in knappen på kameran när du vill lossa objektivet.

Tack!
Fattade inte att man skulle dra den framåt- den kärvade men när du sagt hur hag skulle göra vågade jag ta i lite mer!
Fick loss den och jag är glad - kan man smörja mekanismen lite innan jag provar igen eller skall allt i soperna?

Hälsar Steffo

Hej
På denna modellen är skruven endast till för att lossa ringlåset.
Billigaste varianten direkt från kina..
Känns som man får vad man betalar för.

Om någon känner till ifall man kan smörja mekanismen med nåt som inte förstör mer än gör nytta vore jag tacksam - vet sedan någon ifall det finns någon instruktion för hur man använder tuben med en kamera som D40 vore det perfekt!

Tack igen alla för hjälpen!

Rekommendera smörjmedel för bruk på plast vågar jag mig inte på, men det andra biter jag på.

För att snabba upp i början innan du sätter på makroringarna:
Fokusera med AF på ett ungefärligt avstånd du ska ha sedan.
Vrid om till A (programhjulet), vrid in bländare 22 och anteckna slutartiden.

På med makroringarna:
Sätt objektivet på M (A/M-knappen)
Sätt kameran på M (programhjulet)
Vrid in slutartiden du fick förut
Försök få samma avstånd som innan, ta en bild, se hur det blev och börja sedan anpassa slutartid och fokus tills det blir bra.
Stativ är till mycket stor hjälp, starkt ljus är högst önskvärt.
Hela proceduren går betydligt fortare när man väl fått kläm på det.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar